Gå til hovedindhold

Høringssvar

Helhedsplan Skanderborgvej

Jeg vil ikke trætter jer med en alt for lang fortælling, da der allerede er kommet mange gode indlæg.
Jeg har dog lidt på hjertet, eftersom jeg deltog på Borgermødet for nylig, hvilket var meget positivt og jeg opfattede en forholdsvis stor imødekommenhed fra kommunen.
Fortætning og smalle veje, skal Kommunen være meget bedre til at forklaring i den brede befolkning, da det opfattes meget negativt.
Området fra Kongsvang/Marselis Boulevard og indtil Rosenvangs Alle vil det være muligt med en lav bebyggelse, evt som rækkehuse (mursten) og max de 8,5 m høj, som lokalplanen siger, på nogle punkter kan man med fordel inddrage enkelte villaer samt bygge tæt på Skanderborgvej.
Efter Bygholms Alle, hvis man vil bygge tæt på Skanderborgvej, hvilket vil koste nogle villaer, bygges lavt i begge sider af Skanderborgvej, f.eks. max 5-6 m (mursten), så det ikke ”forstyrre” kvarteret for meget samt herfra lave et vej spor i hver retning til torvet.
Samtidig med at Letbanen stationen kommer frem i lyset (så vi kan opdage at der er en aktiv station) og evt. lave en MRT løsning med et spor/en retning (cirkel line) langs med Skanderborgvej og videre mod Skanderborg eller af Ringvejen.
Så er vi kommet frem til Torvet, som skal opgraderes, bygningen med Nordea kan man med fordel rive ned og bygge nyt i 8,5 m i mursten, så det komme til passe ind i de andre miljøer samt gøre området mere grønt og blåt. P-pladsen ved Q8 skal der bygges rækkehuse på (mursten) samt bebyggelse på Viby centrets P-plads ud mod Ringvejen, dog skal man bibeholde samme antal P-pladsen.
På Viby kirke siden, den skal bevares i samme ånd og miljø som det nuværende, evt kan der bygges på P-pladsen ud mod Skanderborgvej, dog en lav bebyggelse (mursten).
Hvad der skal ske efter Torvet vil jeg ikke kommentere på umiddelbart.
Dog skal man have for øje at der skal bygges ”bro” over Skanderborgvej og Ringvejen, så Viby bliver én bydel, samt nævnt flere gange, respekt for lokalplanen med en max bygge højde på 8,5 og i mursten, nogle steder kan man med fordel bygge lavere.
Desuden for at mindske trafikken over Torvet, skal der laves flere afkørsler fra/til motorvejen.
Jeg ser frem til ny høring, som lovet på sidste borgermøde.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

John Finmann

Indsendt

20/06/2019 21:18

Sagsnummer

HS2171283

Informationer

Startdato
Svarfrist
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Viby
Hørings-id

H108

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon: 89 40 44 00