Høringsvar:
Jeg, vil først og fremmest sige at planen for Pier 3, gør enormt meget godt, og er meget spændt på at der kommer et bindeled imellem Aarhus Ø og Midtbyen. Et bindeled der i planen endda består af tilsyneladende hyggelige karré byggerier.
Almene Boliger
Planen virker som en god balance i at imødekomme flere boliger og mere grønt. I det første forslag blev området præsenteret med 30% almene boliger. Jeg vil ønske at det kom op til drøftelse, og man måske overvejede at 40% eller endda 50%. Vi er nu i en tid med absurd høj pris forskel imellem almene og private boliger 50-70% højere pris (https://www.dr.dk/nyheder/indland/boliger-er-blevet-big-business-over-680000-lejer-nu-sin-bolig-af-et-selskab). Derfor vil jeg mene at oprettelsen af flere almene boliger i et så bynært område, vil være et hjælpende led i at balancere denne trend. Flere almene boliger har også den fordel at hjælpe med at bydelen bliver hjem til forskellige social klasser og ikke kun en bydel for bedre økonomisk stillede borger.
Endvidere håber jeg også at flere 4 værelses boliger vil blive bygget, umiddelbart lader det til at meget nybyg, fokuserer på 2 og 3 værelses lejeligheder. Det kan til tider være svært at finde de 4 værelses lejeligheder som både er vigtige for familiedannelse, men også studerenes bofælleskaber. Hvor bofælleskaber har et lavere miljømæssigt fodaftryk end 3 eller 4 indivudelle 1 værelses boliger. Mængden af værelser i private boliger er naturligvis styret af markedskræfterne, men i almene boliger kan man gribe end og danne en trend mod flere familie og fælleslejeligheder.
Nørreport Krydset og Letbane
Endvidere vil jeg gerne appellerer til en letbane gennem Bernhardt Jensens Boulevard, selvom det eksplicit står i udviklingsplanen at den er afskaffet. Det er en skam da man kunne benytte anlæggelsen til en ny tænkning af det berygtede Nørreport Kryds. Krydset er stort og langsomt med dårligt flow, samt er det utrygt for cyklister. 2 store brede veje ud på en smallere, med en letbane igennem er det nuværende setup. Endvidere vil beplantet letbanespor forfriske den lange boulevard bedre end asfalt og sten.
Forslag til at forbedre krydset og muligøre letbanen kunne være:
Dyreløsning: Nedgravning af biltrafikken omkring krydset, det vil give mulighed for at føre letbanen ud på øen. Endvidere vil det give fordelen at skabe menneskeplads, det vil være meget relevant med den nye byport Hængslet og skabe bedre sammenhæng for fodgængere og cyklister imellm Nørreport, Navitas/Pier 2 parken og Aarhus Ø. Det er selvfølgelig udfordrende med kanalen, men måske man endda kan skabe direkte indkørsel til parkeringskælderen.
Den knap så dyre løsning: Omregulering af krydset, letbane eller ej, er krydset bredt og trafikalt trængt, hvilket gør samhængigheden imellem midtbyen og Øen udfordrende. Måske man kunne indskrænke indkørslen og udkørslen til Aarhus Ø der og konsekvent fordele bil trafikken imellem Nørreportkrydset og Østbanetorvet.
Eksempelvis; Kun Ind og Udkørsel til venstre og ligeud fra Aarhus Ø ved Nørreport, kun ind og udkørsel til højre fra Aarhus Ø ved Østbanetorvet.
Eller nogle helt andre muligheder, den brede vej som den er idag vil helt klart være med til at opfordre flere Ø-boer til at bruge bil, på trods af udfordringerne i krydset.