Det er med stor undren, at jeg har orienteret mig i det foreslåede projekt for bebyggelse af Pier 3. Jeg oplever, at der slet ikke er taget højde for de ønsker beboerne i byen har fremsendt ifm. spørgeskemaundersøgelser. Lige som mange andre, havde jeg som topprioritet, at den næste fase af Århus Ø skulle sikre større grønne områder, f.eks. en park til afslapning og aktiviteter. Dertil fastholdelse af sportfaciliteter og Århus Ø og udvikle det maritime sted, som Århus Ø står for. Dertil vigtigheden af lys og luft og god sammenhængende vejforbindelse mellem indreby og Århus Ø.
Efter min vurdering tager projektet i meget begrænset omfang hensyn til borgernes ønsker og først og fremmmest forsøger projektet at bygge så meget til som muligt og endda udvide byggearealet ift. tidligere planlagt.
Projektet er for kompakt med højere bebyggelse end hvad der hører sig til "lav tæt". "Lav tæt "er vel maksimum 5 etage højde.
Dertil er det vigtigt, at det nye kvarter sikrer lys og luft, samt forbinder indre by og vandet således, at der er muligt at have direkte udsyn fra indre by til vandet. Lige nu ser projektet mere ud som en labyrint.
Det er nonsens at etablere en handelsgade og forsnævre den smukke og åbne Bernhardt Jensens Boulevard. Det er vigtigt at sikre synslinjen frem til Domkirken og sikre plads til afvikling af transporten på tværs af Århus Ø. En bred boulevard giver desuden plads til aktiviteter i bylivet.
Det er vist en misforståelse at benævne det frimærke afsat til grønt areal på 5.300 kvm. midt i Pier 3 som "en bypark". En fordrejning af kommunikation, hvor man lover mere end hvad man kan holde.
Hvem har ønsket en handelsgade på Århus Ø? Ikke borgerne. Der findes allerede erhvervslejemål på stueetager flere steder, der stadig ikke er udlejet. Udvidelse af erhvervslejemål i nyopførte boligkarre f.eks i fortovs niveau er tilstrækkeligt. En forældet tanke med en ny handelsgade. Flere og flere køber varer på nettet. Vi må i stedet samle kræfter på at sikre overlevelse af de etablerede handelsgader i Århus: strøget, latine kvarter, Frederiksbjerg og Trøjborg.
Endelig kan jeg slet ikke forstå af Aarhus Kommune planlægger at udvide med så mange nye boliger uden at have etableret ordentlig og velfungerende trafikale løsninger for Århus Ø beboerne. Det er næsten livsfarligt at cykle via Østbanetorvet. Og ikke alle mennesker kan undvære en bil. Nogle arbejder langt uden for Århus og andre er handicappede og har brug for bilkørsel. Det fremgår af projektet, at man tænker, at alle kan gå til Østbanetorvet og tage Letbanen og at man ikke behøver at have en bil. Det må Aarhus Kommune sørge for at fortælle de kommende nye beboere, at forudsætning for at bo på Pier 3 er at man ikke skal have en bil.
Jeg kan se, at Fællesrådet for beboerne i Aarhus Ø har udarbejdet forslag til justering af udviklingsplan for Pier 3. Jeg støtter de gode tanker i Fællesrådet forslag. Personligt ville jeg ønske endnu flere ændringer bl.a. lavere bebyggelse og mere sportsfaciliteter.
Tak for muligheden for at komme med et høringssvar, som jeg håber er en reel proces.