Tak for muligheden for at give svar på høring om Udviklingsplan for Pier 3.
Først og fremmest bør byrådet drage omsorg for, at der foreligger en solid fremskrivning af trafikken til/fra Aarhus Ø, som tager højde for dels nye boliger og museer på Pier 3, nye boliger i Mejlbryggen, nyt erhvervsejendom (Hængslet) og dels den besluttede, øgede frekvens på Letbanen. Er det realistisk at antage, at den fremtidige, højere trafikmængde (bil, varebil, bus, cyklister) kan absorberes af Nørreport- og Østbanetorv-krydsene, når den forøgede letbanefrekvens også skal afvikles igennem disse to kryds?
Byrådet bør insistere på, at fremskrivningen bliver eksternt kvalitetssikret.
Hvis fremskrivningen viser, at fremkommeligheden vil blive udfordret - og dermed at de samfundsøkonomiske omkostninger stiger -, bør godkendelsen af en udviklingsplan for Pier 3 betinges af, at der også godkendes en plan for at sikre tilfredsstillende fremkommelighed til den forøgede trafikmængde.
Jeg henleder opmærksomheden på muligheden for at aflaste Nørreport- og Østbanetorv-krydsene ved at anlægge en tunnel fra Nørreport/Pier 1-2/Pier 3 til Mellemarmen, hvorved også belastningen på Kystvejen, Skolebakken og Havnegade vil blive væsentligt mindre.
Endvidere støtter jeg Fællesrådet Aarhus Ø's forslag til modifikation af investorgruppens forslag til udviklingsplan.