Skal den trafikerede hovedfærdselsåre Bernard Jensens Boulevard indsnævres til alm. vej for at afgive 5000m2 offentligt byrum til byggefelt !
Efter investeringsgruppens oplæg om en nedkvalificering af Boulevarden, kan den næppe kaldes for boulevard længere, da en boulevard er kendetegnet som en bred, flersporet gade med træer på begge sider og midterrabat, cykelsti, fortove og evt. ekstra kørebaner.
En påtænkt Handelsgade har aldrig været efterspurgt af borgerne og vil blive et fremmed og forstyrret element for både trafiksikkerheden og det æstetiske indtryk.
Hvis kanalen bliver indsnævret fra 20 til 8 m bred (å) med op til 7 etagers bygninger på begge sider af Boulevarden, vil det både blive skyggefuldt og helhedsindtrykket uæstetisk.
Hvad er der blevet af det maritime miljø?
Sidste mulighed for at opkvalificere hele det maritime miljø på Århus Ø og hermed også at fremtidssikre Sejlsportscentrets eksistens, er der ikke taget hensyn til. Det internationale sejlsportscenter kræver plads og fleksibilitet ved afholdelse af større events.
Borgernes tilkendegivelser under hele inddragelsesprocessen om grønne rekreative områder, maritime aktiviteter og øvrige fritidsaktiviteter, er ikke imødekommet. Hvad er der af faciliteter til lands og til vands? En fejlplacering af et grønt område på størrelse med Jette Tikøbs Plads i midten på Pier 3, omringet af høje karrer og fuldtids skygge, er ikke attraktivt.
Alternativt at placere rekreative grønne områder langs kajkanter, færgeleje og ved Lodstårnet, som Fællesrådet anbefaler, vil opfylde ca.22% grønt areal og flest mulige borgere får glæde/oplevelser.
I øvrigt hvordan kan man undlade at tænke børn/unge perspektivet ind, når man gerne vil tiltrække og fastholde børnefamilier !!