Jeg støtter Fællesrådet for Aarhus Øs forslag til justering af Udviklingsplan for Pier 3
Jeg støtter fællesrådet forslag de følgende elementer respekteres:
Masterplanens hovedelementer respekteres og bevares. Boulevarden med langsgående sigtelinje til Domkirken bibeholdes i sin oprindelige form - uden indsnævring og afgivelse af byrums-areal til byggefelter - og færdiggøres med grønt midterfelt/Rambla med plads til byrumsinventar og aktiviteter, samt fremtidige trafik-disponeringer
Handelsgaden på Boulevarden udelades, da den ødelægger Boulevarden og er et nostalgisk fremmed element, og ude af kontekst med en Maritim Masterplan, og ikke er efterspurgt i Borgerinddragelsen. Der er mange andre muligheder for at etablere butikker i karreernes gadeplan, fx langs Tværforbindelsen
De Maritime aktiviteter i Kanaler og Bassiner prioriteres og den Langsgående Kanal langs Boulevarden etableres i sin fulde bredde. uden indsnævring og afgivelse af vandrums-areal til byggefelter. Hvor Tvær-forbindelsen krydser Kanalen, kan eventuelt etableres et mindre bassin og ”Bernhards Brygge” for ophold og pause/stop for vandaktiviteter i Kanalen. Broerne der forbinder Pier 2 og 3 samt Pier 3 og 4 bør udelades, da de begrænser de maritime aktiviteter til og fra samt i Bassin 5 og Bassin 7
2 Bolig-karreer centralt på Pier 3 erstattes af Kultur-byggeri og et kombineret Foreningshus/Kulturhus/Museum, hvorved der frigøres areal til både større Grønne Nær-rekreative arealer og Kultur-byggeri samt Fritidsaktiviteter i et transformeret Pakhus 77 centralt på Pier 3. Dette friholder også de vigtige Sigtelinjer fra Tværforbindelsen og Østbanetorvet/Hjortholmsgade til Lodstårnet og Havnebassinet til og fra eksisterende by
Bolig-karreen på det sydlige hjørne af Pier 3 ved Lodsbassinet udelades af hensyn til udsyn og sigtelinjer til og fra kajkanterne på Pier 3 samt Pier 2 og Havnepladsen ud i havneløbet og til Aarhus Bugten og Mols. Boligkarreen kan eventuelt flyttes til byggefeltet på Pier 2 som Erhvervs-m2, hvis økonomien kræver det
Herudover mener jeg ikke investorteamets forslag ikke prioriterer grønne og recreative områder, som i forvejen er forsvindende små og jeg er bekymret for at der med den nye udbyggelse vil ske en forværring af områdets fællesskab, aktiviteter og økonomiske værdi.
Slutvis mener jeg ikke kommunen addressere de trafikale udfordringer og hvordan man ønsker at løse dem inden eller i forbindelse med udbygningen af pier 3. jeg mener disse er kritiske og bør adresseres inden byggeri påbegyndes.