Pier 3 har en unik og sjælden beliggenhed og er en af meget få tilbageværende muligheder for at kombinere boligbebyggelse med havneliv og blå og grønne aktiviteter.
Det er derfor ikke i borgernes interesse, når investorteamet foreslår, at man -igen- bygger højere og tættere end oprindeligt skitseret i masterplanen. Det sker på bekostning af planlagte blå kanaler, et levende havnebassin og grønne områder. Investorteamet prioriterer byggefelter og kortsigtet økonomisk gevinst fremfor et langtidsholdbart byrum.
Ved at bygge tæt og ignorere vigtige sigtelinjer fjerner man et stort aktiv fra byens borgere. Nemlig muligheden for at fornemme byens nærhed til vand og havn. Der er efterhånden mange eksempler på, at nye byggerier står som berlinmure mellem borgerne/byen og vandet i Aarhus.
Foreningen Living Boats Aarhus arbejder for at skabe et mangfoldigt liv i de tomme, triste og bynære havnebassiner. Maritime miljøer med sejlende og fortøjede både tilfører kvalitet og stemning til et område, og det er noget, der efterspørges af borgerne.
Det er derfor helt uforståeligt, at investorteamets oplæg skitserer en bro mellem Pier 2 og Pier 3. En bro vil gøre bassin 5 til et lukket og dødt område, hvor der kun er plads til underholdningsaktiviteter, og man vil for altid have afskåret bassinet fra muligheden for maritimt liv og havnestemning. En stemning byens borgere og turister bevisligt drages imod.
Når et nyt havneområde udvikles, bør det helt automatisk give borgerne nye og levende maritime miljøer. Det er de prioriteringer man har forstået i København, Aalborg og andre byer.
Vi bakker op om Fællesrådets forslag til større justering af udviklingsplan for Pier 3. Og håber at borgernes ønsker og indsigelser tages seriøst og bliver mødt med respekt og lydhørhed. Her bør man lære af den omfattende kritik, der har været fra både borgere og kompetente fagpersoner i forbindelse med byggerierne på Aarhus Ø. Som engagerede medborgere og repræsentanter for Living Boats Aarhus har vi deltaget i stort set alle borgermøder, høringer, workshops m.fl. om Pier 2 og 3 i de seneste år.
Der er dybt problematisk, at nogle af de væsentligste konklusioner fra møderne ikke indgår i investorteamets oplæg.
Afslutningsvis skal vi gøre opmærksom på manglende oplæg til vandbaseret transport og shuttle trafik i og omkring de bynære havnebassiner. Bådforbindelser til og fra Aarhus Ø, Pier 3 og 2 til DOKK1.
Her kan vi igen pege på successen med elektriske vandbusser i København, som foruden daglig samfærdsel også er til glæde for byens mange gæster.
Vi er som et forsøg parate til at stille vores eldrevne og selvforsynende chalup LIV til rådighed for testsejladser mv.
Som bekendt har vi erhvervet den 11 personers turbåd i samarbejde med Salling Fondene og NRGi.
Vi er selvfølgelig også parate til at indgå i opfølgende arbejde om mobilitet på vand.
Living Boats Aarhus
På bestyrelsens vegne
Anni Heiberg mail@anniheiberg.dk & Jørn Grønkjær jg@culture-event.dk