Gå til hovedindhold

Høringssvar

Udviklingsplan for Pier 3

Øens fremtidige sammenhængskraft

Med udviklingsplanen for Pier 3, både som visuel plantegning og i prosa, frembringer investorgruppen og dets rådgivere mange gode overvejelser og strukturer for et ’gadekvarter’ på Aarhus Ø.

Udviklingen af Pier 3 ses som den manglende brik, for at Aarhus Ø kan fuldendes som sin egen selvstændige bydel i byen. En bydel som ligger i første parket ud til bugten og som udgør et fyrtårn, ikke bare for dets beboere, men for hele Aarhus.

Vi skriver dette høringssvar, dels for at bakke op om input fra Fællesrådet for Aarhus Ø og for at sætte fokus på de områder hvor udviklingsplanen for Pier 3 kunne og bør styrkes, med henblik på at understøtte Øens fremtidige sammenhængskraft, udnytte stedets iboende kvaliteter og italesætte mangel på mere bynatur.

Vi har kontor på Aarhus Ø og benytter dagligt områdets faciliteter i arbejds- som fritidsrelationer.

Nedenstående input og holdninger er skitseret og vedhæftet.

Bernhard Jensens Boulevard
Som Aarhus Ø’s hovednerve og rygrad bør Bernhard Jensens Boulevard udvikles som en samlet helhed. Det kræver en stærk, strategisk tilgang, der både sikrer en robust og fleksibel infrastruktur for bilister, busser og bløde trafikanter – og samtidig skaber en grøn, oplevelsesrig og inviterende forbindelse gennem bydelen. Boulevarden skal være den røde løber, som byder velkommen til bydelen, med en identitet så stærk og samlende, at man aldrig er i tvivl om, hvor man er.

Boulevarden bør udvikles særskilt for at sikre bydelens sammenhængskraft.

Byggefelterne, der definerer ’Handelsgaden’ ud for Pier 3, bør derfor udelades i nærværende udviklingsplan for Pier 3. Spørgsmålet om eventuel bebyggelse inden for boulevardens arealer bør i stedet indgå som en del af et samlet og koordineret projekt for hele Bernhard Jensens Boulevard.

Pier 3
• Kanalen mellem Bernhard Jensens Boulevard og Pier 3 bør udvides i bredden og formes med et mere varieret forløb langs kajkanten på Pier 3. Som by- og boligområde ved vandet, bør de maritime aktiviteter og oplevelser understøttes og bringes i spil i så høj grad som muligt. Vandet er nok den vigtigste faktor og kvalitet for Ø-byen, hvorfor adgang til vandet samt kajkanternes blå håndliste både definerer det at bo tæt på og med vandet, men også styrker oplevelsen af den samlede ø-bydelsplan.

• Der bør sikres plads til et større kvalitetspræget grønt område centralt på Pier 3. Manglen og efterspørgslen på grønne beplantede opholdsrum har præget Aarhus Ø siden de første beboere flyttede ind – en udfordring, der kun er vokset i takt med det stigende beboertal. Denne efterspørgsel indfries ikke med den nye udviklingsplan. Når de større, sammenhængende grønne arealer endnu engang placeres uden for boligområderne og uden for selve udviklingsområdet på Pier 3, bidrager det ikke tilstrækkeligt til den samlede kvalitet og livskraft på Aarhus Ø.

Vi foreslår et centralt placeret grønt byrum med flere forskellige aktivitets- og opholdsarealer der tilgodeser alle beboere, enlige, børnefamilier, unge som ældre. Det er ikke bare med til at øge beboernes trivsel, det vil også være et samlende ’pauserum’ for byen. Det grønne areal omkranses på de tre sider af boligkarréer, som en u-form der åbner op ud mod vandet. Der skabes således større tryghed ’med øjne der ser’ fra tre sider.
Det grønne areal skal naturligvis udarbejdes med ’Bynatur’ for øje.

• Ud over de sigtelinjer, der er udpeget i udviklingsplanen, bør den visuelle forbindelse fra ankomsten til Aarhus Ø via Hjortholmvej bevares. Det frie kig mod havnen og lodstårnet er afgørende for at understøtte stedets maritime identitet og skabe en umiddelbar forståelse af, hvor man befinder sig.

• Den foreslåede broforbindelse mellem Pier 2 og Pier 3 bør opgives, da den risikerer at indskrænke de maritime aktiviteter i Bassin 5. Til gengæld kan broforbindelsen mellem Pier 3 og Pier 4 – over Bassin 7 – med fordel placeres længere inde i bassinet. Det vil styrke både den fysiske og visuelle forbindelse samt understøtte et grønt træk mellem de to piers.

• Karréstrukturen i gadekvarteret udgør et væsentligt potentiale for byudviklingen på Aarhus Ø. Vi mener at man med fordel kan arbejde med at mindske gadeskalaen, for at sikre interessante og levende gader og byrum.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Niels Kjølhede

Indsendt

12/06/2025 20:29

Udtaler sig som

Virksomhed

Organisation

KJØLHEDE arkitekter

Sagsnummer

HS9832772

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Midtbyen

Hørings-id

H1109

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ 
Bystrategi
Karen Blixens Boulevard 7 
8220 Brabrand 
Telefon: 89 40 44 00 

Ved generelle henvendelser og spørgsmål:
arealudvikling@mtm.aarhus.dk

Vær opmærksom på at alle høringssvar skal afgives her via høringsportalen. Høringssvar kan ikke sendes på mail til ovenstående.