A) Meget begrænset gadebelysning, og på så få hovedårer som muligt, for at bevare områdets mørke.
Mange i Skæring Strand har ytret ønske om at bevare området med så lidt gadebelysning som muligt og gerne så lav som mulig.
Dette kunne gøres med CO2-neutrale løsninger såsom nedgravede spots med integrerede solceller på toppen, hvor lyset kun kastes ud til siderne så man kan se den let oplyste vejbane og orientere sig uden at det distraherer øjet for meget ifht. nattehimlen.
Vedhæftet er et par eksempler på disse spots med og uden solcelle.
Jeg har netop idag siddet med stor interesse og nydt et indslag på P4 Østjylland om de såkaldte “Dark Spots” som både Anholt og Samsø er med i kapløbet om at blive udvalgt til af International Dark Sky Association. Mørke er efterhånden en luksus…
Ovenstående kan fint forenes med sikre cykelstier, som ligeledes er meget vigtige for områdets fremtidige infrastruktur.
B) Trafikbump for at dæmpe hastigheden hvor det findes nødvendigt, IKKE slalomchikaner, de fungerer oftest modsat og får ikke trafikken til at glide.
Det bekræftes dagligt på Skæring Skolevej.
C) Det bør være tilladt at bygge kælder under ens bolig, for at kunne etablere sekundære og disponible rum i tidsvarende boliger og samtidig bevare områdets grønne karakter.
Dette punkt bør udgå af lokalplanen.
D) Skæring Busvej åbnes op for alm. trafik.
E) Under “tagbelægning” bør det tilføjes at en tagbelægning gerne må bestå udelukkende af solceller, da flere og flere producenter tilbyder denne løsning i en mat version, hvor solcellerne udgør hele den yderste tagbelægning, ligesom tegl o.l., således at der kun skal monteres f.eks. underpap under.