Gå til hovedindhold

Høringssvar

Offentlig høring af regulativ for erhvervsaffald og husholdningsaffald

Offentlig høring af regulativ for erhvervsaffald og husholdningsaffald – hørings-id H184

Som leverandør af systemer til affaldsbehandling i Aarhus Kommune skal Envac Danmark hermed afgive høringssvar vedr. forslag til regulativ for erhvervsaffald og husholdningsaffald i Aarhus Kommune.

I Envac har vi fulgt den politiske debat om sagen i hhv. Teknisk Udvalg og i Aarhus Byråd. Vi har i den forbindelse tidligere gjort opmærksom på, at vi finder en del af grundlaget for debatten om fremtiden for indsamling af affald via mobilsug forfejlet. Det er vores vurdering, at argumenterne bag forvaltningens indstilling ikke er dækkende for de faktiske forhold, hverken i Aarhus Kommune eller vedrørende mobilsug generelt.

Forvaltningen har i sin indstilling til sagens drøftelse anbefalet, at der fremover ikke etableres nye anlæg med indsamling via mobilsug samt, at der sker en udfasning af de eksisterende anlæg og ordninger frem til 2030.
Indstillingen begrundes bl.a. med kravet til øget genanvendelse af affald fra husholdningerne samt at der i det nye bygningsreglement BR 18 ikke længere er krav om affaldsskakte. Det hedder i indstillingen, at ”…alt dette er medvirkende til, at fordelen ved at have en affaldsordning for tømning med mobilsugeanlæg bliver udfordret.”

En række facts viser, at forvaltningens begrundelse ikke er dækkende for de faktiske forhold vedrørende mobilsug. Desuden vil vi påpege, at mobilsug i høj grad rummer et fremtidigt potentiale i pagt med de hensyn og ønsker, kommunerne har til miljø og klima:

1. Anlæg til mobilsug kan uden problemer håndtere flere fraktioner end restaffald, som er den fraktion, der aktuelt indsamles med mobilsug , f.eks. på en række kommunale plejehjem i Aarhus Kommune. I en række svenske byer som Stockholm, Göteborg og Malmø dækker anlæg med mo- bilsug flere fraktioner, herunder organisk affald. Der er intet til hinder for, at anlæg til mobilsug kan udvides til at omfatte flere fraktioner som f.eks. plast og organisk affald.

2. Mobilsug kan uden problemer kombineres med sortering i op til 8 fraktioner, som det ses i København. Fremtidige krav om yderligere sortering af affaldet i husholdningen er således ikke et argument for at udfase anlæg med mobilsug

3. Fraværet af affaldsskakte har ingen praktisk betydning. I Aarhus fungerer p.t. 3 anlæg uden affaldsskakte, mens cirka 40 % af de anlæg med mobilsug, der drives i København og på Frederiksberg, er etableret i ejendomme uden affaldsskakte.

Her er etableret anlæg med centrale indkast, hvor indkastet til restaffald typisk er tæt på ejendommens indgangsdør, mens indkast/containere til andre fraktioner er samlet andre steder ved bebyggelsen. I København er kravet til gå-afstand maksimalt 50 meter, mens det i Aarhus er 75 meter.

I Stockholm er cirka 3.000 anlæg til mobilsug i drift. Heraf fungerer mere end 90% uden affaldsskakte.

4. Anlæg til tømning med mobilsug er på en række felter langt mere praktiske og miljøvenlige end andre løsninger som f.eks. containerløsninger eller nedgravede anlæg.

- Der er ingen særlige krav om kørefast vej frem til indkastet. Det betyder, at have- og gårdanlæg kan udnyttes bedre til rekreative formål til gavn for beboerne.

- Der skal ikke anvendes plads i gårdarealet til beholdere til restaffald, og problemet med rotter elimineres.

- Tømningen foretages af en lastbil, der ikke behøver køre ind i gården/bebyggelsen. Faktisk kan der være op til 300 meter fra indkastet til den lastbil, der tømmer anlægget. Røranlæg sørger for, at tømningen sker uden de støj- og støvgener, som kendes fra tømning af f.eks. nedgravede anlæg tæt på lejligheder.

- Mobilsug inddrager ikke areal fra fortov, cykelstier eller p-pladser, som det mange steder er tilfældet med nedgravede løsninger.

- Biler til tømning med mobilsug kan fremtidssikres både med hensyn til støj og emission. I Sverige indgår krav om f.eks. drift på HVO/RME biodiesel i udbud. Det samme er tilfældet med støjniveauet. Her er det et krav ved udbud i København, at bilens støjniveau under
sugningen maksimalt er på 75 dB. Dette krav kan opfyldes uden problemer.

Vi skal derfor henstille til, at man i Aarhus Kommune ikke følger forvaltningens forslag om stop for etablering af nye anlæg med indsamling via mobilsug og udfasning af de eksisterende anlæg og ordninger frem til 2030.

I stedet vil vi anbefale, at Aarhus Kommune – med afsæt i bl.a. ovenstående erfaringer - iværksætter en undersøgelse af, hvordan kommunens ønsker og krav til affaldshåndtering i fremtiden kan tilgodeses netop ved anvendelse af anlæg med mobilsug de mange steder, hvor det viser sig relevant, økonomisk rentabelt og bæredygtigt.

Vi står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående ønskes uddybet eller drøftet, og stiller meget gerne vores erfaringer fra andre store byer til rådighed for Aarhus Kommunes videre arbejde med sagen.

Med venlig hilsen Envac Danmark A/S
Jan Bergh Rasmussen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Jan Bergh Rasmussen

Indsendt

12/08/2020 10:18

Sagsnummer

HS1571903

Informationer

Startdato
Svarfrist
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H184

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Virksomheder og Jord

Tlf. 8940 1280