I MED sidder Ulla Birthe Madsen, Anne Marie Værum Jensen, Maria Gylling Dupont, Trine Boel Nielsen, Carsten Peter Kock Thyrsted, Janne Klode Damgaard, Birte Fischer Warming, Lone Pedersen, Christian Sørensen, Kirsten Verner Andersen, Ronnie Kjeldsen Nielsen, Carsten Peter Kock Thyrsted og Tina Haugstrup
1. At anvisningsreglerne ændres, så dagplejen gøres til et 0-3 års tilbud, på lige fod med vuggestuen. I dag er dagplejen et 0-6 års tilbud.
2. At opskrivningsreglerne til dagplejen ændres, så forældre har mulighed for både at skrive sig op til den enkelte dagplejer og til dagplejeafdelingen. I dag er det i Aarhus Kommune kun muligt at skrive sig op til den enkelte dagplejer.
3. Dagplejens organisering. I analysen peges der på to modeller: 1) dagplejen kan fortsætte med at være organiseret under dagtilbuddene, enten med de 19 nuværende afdelinger eller med færre afdelinger og 2) dagplejen kan organiseres som en selvstændig enhed. Jeg vil gerne anmode jer om, at I både tilkendegiver 1) de fordele og ulemper, som I ser ved de foreslåede modeller, og 2) hvilken af de foreslåede modeller I ønsker
Ad 1: I de afdelinger der modtager børn fra dagplejerne, er det vores opfattelse at børnene fra dagplejen, som starter når de er klar til det, har det nemmere ved overgangen til børnehave. At komme fra en lille gruppe med fire børn og en voksen, er et stort spring for mange børn, og de profilerer ved ofte at starte sammen med en anden fra deres dagpleje, eller vente til man er klar. Den mulighed, og det hensyn til børnene vil blive frataget dem, ved at ændre anvisningsreglerne til 0-3 år.
I forhold til at forældrene slev kan vælge hvornår de ønsker at starte i børnehave, er det med til at aflaste spidsbelastninger.
Kunne anvisningsreglerne ændres til 2 måneders opsigelse på pladser, vil det give meget bedre muligheder i forhold til at planlægge og sikre pladsudnyttelse i dagplejen.
Ad 2: Vi kan kun bakke op om at opskrivningsreglerne ændres således at man som forældre kan skrive ens barn op til både den enkelte dagplejer eller dagplejen som helhed.
Ad 3: Vi synes som dagtilbud, at det er givende at vi også har en dagplejeafdeling. Det bidrager til nye og andre perspektiver, og vi har siden 2007, hvor dagplejen blev tilknyttet dagtilbuddet haft de samme faglige udviklingspunkter. Dagplejen beskriver selv, at det er udviklende og spændende at være i et dagtilbud, og at de bruger nærmiljøet. Dagplejerne beskriver desuden at deres faglige stolthed er øget ved at være en del af dagtilbuddet, ligesom det er en fordel at dagplejen er lokalt forankret både ved at de har kendskab til daginstitutionerne i nærmiljøet i dagligdagen. Dette ved at kunne sparre med pædagoger på workshops, i MED og i dagligdagen samt at de og vi kan få nye perspektiver på hverdagen ved at høre hvordan der arbejdes i vuggestuer, integrerede institutioner, dagplejen og børnehaver.
I Gl. Åby Dagtilbud er dagplejeafdelingen så stor at den har egen pædagogisk leder, og dermed ledelse tæt på, hvilket vi oplever som et stort plus.
På baggrund af ovenstående anbefaler vi, at dagplejen forbliver i en tæt tilknytning til dagtilbuddet, og vi ønsker at der kommer fokus på dagplejens økonomi, så den ikke belaster de øvrige afdelinger, når der er underskud i dagplejen. Altså at vi ønsker at dagplejen er fagligt forankret i dagtilbuddet, men budgetmæssigt er forankret centralt.