Kæmpe øgning af lastbiltrafikken på Randersvej, hvilket er helt forkasteligt!
Efter at have læst at man ønsker at udvide biogas anlægget hos Nature Energy Bånlev A/S fra 185.000 tons årligt til 700.000 tons årligt, er jeg chokeret. Jeg bor selv ud til rute 180 / Randersvej. En vej som i det daglige er meget hårdt præget af den tunge lastbiltrafik. Også med mange lastbil til det nuværende biogas anlæg. De lastbiler til biogasanlægget kører døgnet rundt, ugen rundt, og ikke kun i dagtimerne, som de fleste andre lastbiler.
I projektbeskrivelsen fra Aarhus kommune står der at fra i dag, med ca. 55 lastbiler i døgnet, vil ske en stigning i lastbil trafikken på rute 180 når udvidelsen er gennemført, til ca. 85 dagligt. Dette vil faktisk sige det dobbelte antal lastbiler, da de jo også kører retur!!! Så i fremtiden vil det betyde 170 stk. lastbiler på rute 180 / dag!
Men.... Når man så samtidig læser at 12.500 transporter årligt giver ca. 55 lastbiltransporter/dag. Et regnestykke der ser således ud:
12.500/254 arbejdsdage (2021) = 50 transporter/hverdag.
Med udvidelsen vil dette give 26.500 transporter årligt. 85 transporter / dag, som der står i projekt beskrivelsen.
Så er det lidt underligt, for nu passer det IKKE med projektbeskrivelsen, da regnestykket ser sådan her ud:
26.500/254 arbejdsdage (2021) = 105 transporter/hverdag! Husk det er 105 transporter hver vej, i alt 210 lastbiler mere på rute 180 / Randersvej!
Så hvis man overvejer at udvide anlægget så meget og med så mange ekstra lastbiltransporter det vil medfører kun lade sig gøre hvis man laver en til/fra kørsel direkte til E45, ved siden af biogas anlægget!!!
Så jeg vil klart anbefale udvidelsen IKKE bliver til noget med den nuværende trafikstruktur i området.