Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Lokalplan nr. 1143 - Etageboliger ved Rødkløvervej, Christiansbjerg

Nej tak til lokalplan 1143 - Rødkløvervej

Hvorfor mener jeg ikke forslaget skal vedtages:
1) Der er allerede stor udvikling i gang på Christiansbjerg med byggerier, som understøtter kommunens tanker om fortætning og vækst. Nabolaget er etableret med de udfordringer, det har givet mht. trafik og parkeringsudfordringer. Nybyg på Randersvej, efter opkøb af villaer, er ved at blive bygget (primært mindre lejligheder) Udvidelse af Storcenter Nord er godkendt, hvilket betyder endnu flere boliger (også til unge mennesker) og butikker, som vil betyde mere trafik og gennemkørsel i området. Det samme gælder for Katrinebjerg 1 og 2, hvor der er planlagt et voldsomt antal af høje boliger (rigtig mange bliver ungdomsboliger og mindre lejligheder). Og nu er udbygningen omkring Skøjtehallen og den gamle Journalisthøjskole også i proces. Ja, Aarhus vokser. Ja, Christiansbjerg er allerede ved at blive fortættet, er med til at sikre arbejdspladser og vækst. Derfor nej til Rødkløvervejprojektet – før der som min. er en helhedsplan for området

2) Hvorfor fastholde villaerne
Aarhus Kommune har politiske pejlemærker om: En bæredygtig by med gode by- og lokalmiljøer og En by, hvor alle er sunde og trives. Med de pejlemærker in mente, så giver det ingen mening at rive villaerne ned og erstatte med bygninger i højden, der reducerer lys og luft og grønne pletter, mens man andre steder i byen bygger villaer for at sikre diversitet, lys og luft. Byggeriet vil lægge en daginstitution i skygge med stor forringelse af den mentale sundhed for børn- og personales trivsel, gøre en skolevej endnu farligere, ligesom det bliver endnu sværere at flytte til området som børnefamilie eller ældre, der ønsker en villa, som der pt er kæmpeefterspørgsel efter. Er kommunen tro mod sine egne pejlemærke, så kan fastholdelse af villaerne understøtte de to pejlemærker.

3) Trafikken er et kæmpe problem i dette projekt. Placeringen af adgang til p-kælder tæt på skole og kommende daginstitution er i min optik tæt på at være uansvarlig. Mobilitet argumenterede på Borgermødet for, at 1 overkørsel til over 200 lejligheder, er bedre end 10. Men virkeligheden er, at de 10 nuværende overkørsler betjenes af 10 boligenheder. Når man så forestiller sig, hvad der yderligere kommer af trafik med Katrinebjerg 1, hvor der pt budgetteres med min. 1400 parkeringspladser, flere uddannelsesinstitutioner og erhverv, som vil genere mere tung trafik, så virker det helt uigennemtænkt og uforståelig, at mobilitet på borgermødet appellerer til, at borgere på Christiansbjerg selv kan tage ansvar for trafikken ved at lade bilen stå. Men spørgsmålet er, hvad vil kommunen tage ansvar for?

4) Aarhus er en by med fællesskab og medborgerskab er et fjerde pejlemærke på den politiske dagsorden. Der er massiv bekymring og modstand overfor projektplanen på Rødkløvervej. Så mit håb er, at borgermødet og de mange indkomne høringssvar ikke blot bliver en skueproces, men at politikerne i Aarhus Kommune tager borgerne alvorligt, så det ikke er en bygherre, med et økonomisk perspektiv, som tilgodeses på bekostning af alle de borgere i området, som lever her i hverdagen, og som har ønsker og visioner om en bydel, der er gennemtænkt og hvor nye og gamle områder spiller sammen på bedste vis.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Morten Jensen

Indsendt

10/04/2021 19:56

Sagsnummer

HS7663959

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Skejby-Christiansbjerg
Hørings-id

H264

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00