Gå til hovedindhold

Høringssvar

Ståsted for arbejdet med mental sundhed - Børn og Unge

Mental sundhed

Høringssvar Fra Viby skoles bestyrelse
Ståsted for arbejdet med mental sundhed i Børn og Unge
Høringssvar skal indsendes via høringsportalen: Høringer | Høringsportalen - Aarhus kommune, hvor I finder høringen ”Ståsted for arbejdet med mental sundhed”.
Ståsted for arbejdet med mental sundhed Høringssvar
Hvilke bemærkninger har I til ståstedet, herunder:
• Børne- og ungesynet
• Betydning for pædagogikken
• De tre bærende elementer:
o Fællesskaber
o Bevægelse
o Forældresamarbejde
• Andet / Yderligere På Viby skole kan vi ikke være uenige i beskrivelsen af hvad mental sundhed er, og hvor vigtigt det er. Det er en del af skolens DNA at arbejde med trivsel ind i skolens lokale indsatser og som en del af læringen på skolen. Ja, der er meget som udfordrer vores børn, som kan gøre dem ængstelige og usikre. Der stilles mange krav til skolen, som skolen ikke selv har indflydelse på, og selvom vi håndterer disse ofte modsatrettede krav om eksamen, karakterer, individuelle bedømmelser og vurderinger overfor læring, fællesskabs-opbyggende didaktik, læringsmiljøer med plads til fejl, så kan vi ikke komme uden om, at børnene også hele tiden bliver målt og vurderet. Det skal skolen kunne håndtere gennem den kultur som skolen har.


Oversigt over idéer til handlinger Høringssvar
Hvad tænker I, der skal til for at styr-ke børn og unges mentale sundhed, trivsel og livsmestring, både personligt og i de fællesskaber de indgår i?
• Tænker I, at nogle af de skitserede idéer er bedre end andre?

• Har I yderligere idéer til handlinger eller indsatser?
Hvis vi skal styrke børn og unges mentale sundhed, så skal vi have endnu bedre vilkår og mere frihed til at kunne skabe stærke læringsmiljøer i skolen, således at også sårbare unge kan indgå i fællesskabet. Vi har derfor en sund skepsis overfor flere implementeringsprocesser som bliver styret af fællesfunktionerne. Vi er langt mere interesseret i at blive styrket lokalt med økonomi og mulighed for at styrke vores egen kultur og læringsmiljø. Her har vi speciel god erfaring med en socialfaglig medarbejder i forbindelse med implementeringen af SOSmetoden, hvor vi lokalt i en periode havde et bindeled til det socialfaglige område for de udsat-te unge. Så vi tror på en lokalforankret proces, hvor vi, som bestyrelse og skole, har muligheden for at kunne sætte retning for den kultur, vi vil have på Viby skole, og for at kunne lave forebyggende indsatser rettet mod de udsatte og sårbare i samarbejde med UngiAarhus, klub Under-ground, sundhedsplejersken, MOVE, Ungecenteret mm.
Både blandt forældrevalgte og personalet tror man på, at kompetencerne kan og skal findes, hos skolens pædagogiske personale, til at støtte og imødekomme unge med særlige udfordringer.
Skolebestyrelsen Viby skole
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Dorte Jensen

Indsendt

25/05/2021 11:48

Sagsnummer

HS2342375

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Dagtilbud og skole
Emneord
Dagtilbud og skole
Område
Åby Åbyhøj Beder - Malling Brabrand - Gellerup Harlev - Framlev Hårup - Mejlby Hasle Hasselager - Kolt Hele kommunen Hjortshøj Holme - Højbjerg - Skåde Lisbjerg Lystrup-Elsted-Nye Mårslet Midtbyen Sabro - Borum Skejby-Christiansbjerg Skæring - Egå Skødstrup - Løgten Solbjerg Stavtrup - Ormslev Tilst - Brabrand Nord Tranbjerg Trige - Spørring Vejlby-Risskov Viby
Hørings-id

H279

Kontakt

Ulla Parbo Hefsgaard

Chefkonsulent

M: 29209704 E: uph@aarhus.dk  

Sundhed, Børn og Unge