Ståsted for arbejdet med mental sundhed - Børn og Unge
Sølystskolen har været MOT skole i fire år. For fem år siden var vi undersøgende på at finde noget, der kunne styrke vores udskoling socialt og trivselsmæssigt. Vi oplevede, at vi efter skolereformen havde brugt mange ressourcer på:
- Fagligt løft, bevægelse i undervisning, lektiehjælp og meget mere
Vi havde brug for at understøtte klasselærerens arbejde med klassekultur og trivsel - ikke som en AKT indsats, men forebyggende.
MOT arbejder forebyggende og giver en struktur, som sikrer, at der bliver arbejdet med trivsel for klassen og for den enkelte elev i hele udskolingsforløbet.
Uddannelse af MOT-coaches har givet et fagligt løft for det forebyggende trivselsarbejde, som rækker ud over MOT-arbejdet, og vi har generelt gode erfaringer med at arbejde med MOT.
MOT skal forankres lokalt blandt skolens lærere og kræver ledelsesmæssig opmærksomhed og involvering lokalt. Den enkelte skole skal opleve et behov for at inddrage MOT i trivselsarbejdet for, at det kan blive et ståsted for mental sundhed.