Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Nye regnvandssøer ved Ormslevvej i Viby

Debatoplæg - Nye regnvandssøer ved Ormslevvej i Viby

2021.05.03

Hermed kommentarer/spørgsmål i forbindelse med udarbejdelse af en lokalplan eller ny lokalplan i forbindelse med omdannelse af Viby Renseanlæg.

Det virker som en rigtig god ide at få området udført tilnærmelsesvis som den gamle lokalplan 83 foreskriver, dog skal det dække det samme område som lokalplan 83. Samtidig er det positivt man allerede nu har gjort tiltag til at gøre området grønt og rekreativt (plantning af træer mellem Bøgeskov Høvej og Motorvejsbroen), men hvorfor skal der i det hele taget udføres en ny lokalplan?
• Alle omhandlede matrikelnumre i forbindelse med ønsket om udarbejdelse af en ny lokalplan, er indeholdt eller indbefattet i lkp 83
• Ønsket om områdets udformning er det samme formål som lkp 83 foreskriver
• Hvorfor er det vestligste område vist på matrikelkortet og oversigtskortet ikke indeholdt i ønsket om udførelsen af en ny lokalplan?
• Det vestligste område vist på matrikelkortet og oversigtskortet er indeholdt i lkp. 83, men ikke i oplægget til en ny lokalplan. Er det fjernet pga. af transmissionsledningerne til fjernvarme eller er det pga. et evt. ønske om etablering af et rampeanlæg?
Det er svært at se formålet med at få udført en ny lokalplan, når der på området ligger en i forvejen (lkp. 83) og denne lokalplan har det samme formål som det nye ønske, samtidig tager den eksisterende lokalplan højde for et område på den nordlige side af motorvejen.

• Tænker man derfor på at aflyse lokalplan 83, når der er udført en ny lokalplan på en del af det område som lkp. 83 omfatter?
• Hvorfor udføres der ikke bare et lokalplantillæg til den allerede eksisterende lkp. 83, som omhandler de ønskede forslag/ændringer?
• Bliver der i forbindelse med henvendelsen om udarbejdelse af en ny lokalplan ved Viby Renseanlæg taget hensyn til at få den indarbejdet i projektet ”Den grønne kile” i Viby?

Når der nu her i begyndelsen af 2021 er plantet træer på Ormslevvej mellem Bøgeskov Høvej og Motorvejsbroen, hvorfor er der så i oplægget til den nye lokalplan som vedr. området ikke taget hensyn til dette. Det giver da ligesom ikke rigtigt nogen mening at plante træer på nævnte strækning og så ikke tage hensyn til det i udarbejdelsen af den nye lokalplan.

Som træerne er plantet nu, ser det ikke ud til Ormslevvej kan gøres 4-sporet mellem Bøgeskov Høvej og Motorvejsbroen uden disse nyplantede træer skal fældes igen. Nu vides det ikke eksakt hvad omkostningerne har været til plantning af disse træer, men gratis har det da ikke været.

• Hvorfor er der plantet træer hvis de senere skal fældes for etablering af en vejudvidelse?
• Plantningen af træer på strækningen mellem Bøgeskov Høvej og Skanderborg Motorvejen, er det et led i eksempelvis etablering af et levende støjværn, så et givent støjniveau kan overholdes og dermed give grobund for etablering af motorvejsramper, 4-sporet vej, m.m

Det er et ønske at den nye lokalplan eller tillæg til lokalplan 83 omhandler det samme område som den gamle lokalplan 83, og der ikke fjernes et hjørne i den vestlige side af området. Når man dropper hjørnet er det måske fordi det er lettere at komme ud over ændringen af lokalplan 83, da det ikke kan lade sig gøre at etablere et rampeanlæg ved Ravnsbjergvej uden det kolliderer med Lokalplan 83.

• Der høres selvfølgelig gerne kommentarer til alle de stillede spørgsmål

Det ses som meget positivt hvis udarbejdelsen af en ny lokalplan for området og de allerede etablerede tiltag (træplantning) kan medføre at rampeanlægget lægges i graven og de dermed sparede midler anvendes f.eks. i Hasselager, Lemming og Kolt så trafikken fordeles på en bedre måde i det sydlige Aarhus. Etablering af et rampeanlæg ved Ravnsbjergvej vil sikkert aflaste Viby Torv, men de trafikale problemer vil bare blive flyttet ud til krydset Skanderborgvej/Ravnsbjergvej, og så vil man bygge endnu flere boliger på Jyllands-Postens område med hvad det kan give af problemer med støjen grundet den øgede trafik på Ravnsbjergvej hvis den gøres 4-sporet.



Med venlig hilsen

Michael Hytting
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Michael Hytting

Indsendt

03/05/2021 11:09

Sagsnummer

HS3704937

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Viby
Hørings-id

H285

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00