I forbindelse med udarbejdelse af lokalplan for området, ses det som en nødvendighed, at der skal tages hensyn til følgende områder, eller de skal som det mindste, i hvert fald overvejes/indtænkes i en evt. lokalplan:
• Opmærksomheden henledes på, at uanset om der etableres udkørsel fra området ad Vårkjærvej til Skanderborgvej eller fra Grøndalsvej til Ravnsbjergvej/Skanderborgvej, så vil der helt sikkert opstå flaskehalsproblemer ved adgang til Skanderborgvej
• Hvis det estimerede antal boliger på området etableres, må det forventes, at op imod 500 - 1000 biler mere, skal have adgang til Ravnsbjergvej og Skanderborg – hvordan har man tænkt sig at få den forøgede trafikmængde ud på Skanderborgvej, når der, hvis ramperne etableres ved Motorvejen, også må forventes en kraftigt forøget trafik på Ravnsbjergvej
• Byggehøjden i området skal tilpasses områdets eksisterende udformning og ikke for høj, da den ellers vil give skyggevirkning for beboerne i Vårkjærparken, 6 etager virker til at være alt for højt – dette bør tilpasses resten af Viby omkring Skanderborgvej hvor ønsket om byggehøjde er maks. 4 etager
• Lettere erhverv – hvis det bliver forretninger skal der også indregnes adgang til og fra området for disse bilister
• Lokalplanen skal udformes så byggeriet ikke giver grobund for ghettodannelse
• Friholdelse af areal ud mod Ravnsbjergvej for minimering af støj uanset om trafikken på Ravnsbjergvej øges eller ej – det giver ligesom ikke rigtig mening at etablere det foreslåede antal boliger (op til 6 etager ud mod Ravnsbjergvej og Skanderborgvej, samtidig med, man er på det rene med, at trafikmængden bliver forøget betragteligt hvis motorvejsramperne ved Ravnsbjergvej etableres
• Give mulighed for at bygge klyngehuse (3-4 bygget sammen i et kvadrat, måske i 2 etager) i stedet for decideret etagebyggeri som der er nok af i området
De trafikale udfordringer skal helt klart indtænkes i projektet, især hvis rampeanlægget ved Skanderborgmotorvejen etableres.
Hvis der skal etableres så mange boliger på området vil det give endnu større mening at droppe motorvejsramperne og bruge disse penge på at forbedre tilgangen til sydlige Aarhus længere ude omkring Torshøj afkørslen, Genvejen m.m.