Gå til hovedindhold

Høringssvar

Helhedsplan for Banegårdskvarteret

Helhedsplanen for Banegården

HØRINGSSVAR, HELHEDSPLAN FOR BANEGÅRDSKVARTERET. Aarhus d. 31.8.2021

Midtbyens Fællesråd vil gerne kvittere for, at Helhedsplansforslaget indeholder gode tanker, idéer og oplæg.
Det er positivt, at Banegårdspladsen efter planen skal omdannes til en egentlig plads og at begrønning er prioriteret. Det er også positivt, at der tænkes i sammenhæng mellem Rådhuspark og Musikhuspark, og at der peges på sammenhæng mellem Banegården, Kulbroen, Latinerkvarteret mv. Fællesrådet støtter op om grønne akser og sammenhænge gennem byen og ønsker, at det bliver et overordnet mål for hele midtbyen.
Helhedsplanen skal danne udgangspunkt for det, der defineres som et mobilitetsknudepunkt. Planen indeholder en udmærket beskrivelse af hierarkiet i mobilitet i forhold til hele området - en stærk og rigtig prioritering af byrum, fodgængere osv.
Men det er vores klare overbevisning, at Helhedsplanen skal styrkes i forhold til netop at være et mobilitetsknudepunkt. Et knudepunkt er afhængigt af, at adgang, tilgængelighed fungerer. Hvis området er mobilitetskundepunkt, så skal mobilitet være første prioritet. Placering af rutebilstation, tilkørsel for busserne, sammenhæng og nem adgang mellem banegård og rutebilstation samt bybus-knudepunktet på Park Allé, disse forhold skal være på plads inden man arbejder med lokalplaner og byggeri på de områder, der er udstukket i Helhedsplanen. Det helt overordnede, dvs. mobilitetsknudepunktets infrastruktur mv., skal være fastlagt og omfattet af krav og skal være det prioriterede udgangspunkt. Det er eksempelvis uhensigtsmæssigt at pege på to mulige placeringer af rutebilstationen. Det bør lægges fast, baseret på klare analyser af, hvordan den bedste afvikling af trafik (busser, passagerer og øvrige trafikanter, biler, cykler, fodgængere – gæster og beboere) kan finde sted. Når der skrives, at ’man skal arbejde med taxaer og ”kiss & ride” placering i forhold til banegården’, så skal det efter vores overbevisning fremstå som et krav og være afklaret forud for udarbejdelse af lokalplaner for byggeri
Det fremgår af Helhedsplanforslaget, at man vil påbegynde arbejdet med ”Perlekæden” – altså et område til byggeri – i 2021/2022. Dermed lægger Helhedsplanen i princippet op til, at det, der er det væsentlige – nemlig at området er et mobilitetsknudepunkt – bliver sekundært. At løsningerne i forhold til mobilitetsknudepunkt skal indpasses efter en række lokalplaner med byggeri er på plads, kan aldrig være optimalt og giver ikke de gode løsninger. Øget bebyggelse i området med evt. øgede arbejdspladser og beboere fordrer en velgennemtænkt trafikstruktur. Hvis man ønsker at flytte biltrafik ud af området generelt, men øger arbejdspladser/beboere i området, er det afgørende at analysere, hvilken belastning det medfører på trafik gennem byen, dvs Kystvejen, Spanien, Frederiks Allé, Sønder Allé mv.
Der bør satses og prioriteres på offentlig transport i hele byen. Mange borgere i Aarhus er afhængige af velfungerende offentlig transport. Et knudepunkt for mobilitet bør have som absolut top-prioritet, at pladsen udnyttes til det formål og at der stilles helt specifikke krav, for at sikre dette formål, Inklusive fredeliggørelsen af Banegårdspladsen og sikringen af de grønne akser og sammenhænge med resten af byen. Udlægning til byggeri og lokalplaner til det formål må komme i 2. række og være underlagt specifikke krav i forhold til løsningen af topprioriteten.
Mvh
Midtbyens Fællesråd.
Vibeke Skjøttgaard og Thomas Kruse
Kontakt: thkruse4@gmail.com
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Thomas Kruse

Indsendt

01/09/2021 10:29

Sagsnummer

HS6663095

Informationer

Startdato
Svarfrist
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Midtbyen
Hørings-id

H315

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00