Gå til hovedindhold

Høringssvar

Helhedsplan for Banegårdskvarteret

Høringssvar - Helhedsplan for Banegårdskvarteret

Fællesråd for Møllepark-Vesterbro Kvarter vil gerne kvittere for, at Helhedsplansforslag for Banegårdskvarteret indeholder gode tanker, idéer og oplæg. Vi har været glad for at se, at borgerinddragelse er sket på flere planer og med stor faglighed.
Tanken og en prioritering af gående og cyklende trafik, samt offentlig kollektiv transport finder vi yderst positive. Det er også positivt, at der tænkes i sammenhæng mellem Rådhuspark og Musikhuspark, og at der peges på sammenhæng mellem Banegården, Kulbroen, Latinerkvarteret Mølleparken og videre til Universitet. mv. Vi støtter altid op om grønne akser og sammenhænge gennem byen og ønsker, at det bliver et overordnet mål for hele midtbyen.
MEN
Helhedsplanen skal danne udgangspunkt for det, der defineres som et mobilitetsknudepunkt. Planen indeholder en udmærket beskrivelse af hierarkiet i mobilitet i forhold til hele området - en stærk og rigtig prioritering af byrum, fodgængere osv. Mon det er realiserbart i de konkrete planer ? Der er nemlig pladsmangel.
Målet er grønne bæredygtighed. Dette siges i ord. Det må gerne realiseres. Vi er ikke overbevidst om, at det sker her. Mere omtanke ønskes.
Heldigvis er der gode planer for vandhåndtering.
Manglen på sammenhænge mellem rutebilstation, DSB grunden og Banegården er et alvorligt mangel. Resultatet bliver den nuværende og forvirrende transit hal, som Banegårdspladsen nu er. Det bliver ikke nemmere at stige om mellem forskellige transport muligheder.
Vi frygter at det at starte som beskrevet indebærer, at mobilitets hensyn ender med at bliver sekundær. Det er ret skuffende.
Parkering, om end det er biler eller cykler, er stadigvæk vanskeligt, trods tiltag til forbedring. Fodganger bro over banestrækning er gennemtænkt. Listet dog som en potentiale. Ligeledes taxi og cykel parkering.
Enig med Midttrafik I følgende:” Trafikafvikling ved Rådhuspladsen
På side 39 viser et kort et forslag til ny vejstruktur og adgang for biler i området. Her er Sønder Allé, Rådhuspladsen og Vester Allé markeret som strækninger, hvor den største trafik med biler og varer skal foretages. På side 38 viser et kort linjeføringen for etape 2 af den højklassede kollektive transport. Her fremgår det, at busser og den fremtidige letbane/BRT skal have plads og god fremkommelighed, bl.a. ved Rådhuspladsen.
Midttrafik vurderer, at det kan være yderst vanskeligt at skabe god fremkommelighed for både den kollektive trafik og bil- og varetransporten på disse strækninger, medmindre vejkapaciteten udvides, særligt ved Rådhuspladsen. Der bør derfor foretages konsekvensvurderinger af løsningsmulighederne for trafikafviklingen i dette område.
Midttrafik foreslår, at ovenstående opmærksomhedspunkter tænkes ind i det videre arbejde med helhedsplanen for Banegårdskvarteret. “
Mon ikke man skulle gøre det samme for Banegårdspladsen? Også gentænke den og tegne i målfast og realistisk målstok? De flotte billeder på side 64 har vi svært ved at se realiseret, når man tænker hvor meget plads busbaner, cykelstier, træer og fortove faktisk tager. Ophold – fri mig vel!
Vi synes der mangler en klar stillingtagen til hvad en dybdegående analyse hvad en ekstra letbane i midtbyen vil betyde og at man indarbejder bilerne i analysen. De øvrige steder man har indsnævret, eks Kystvejen, har giver rigtig store trafikale udfordringer fordi man ikke har indarbejdet logiske alternativer til bilerne i forhold til den mindre kapacitet det har givet at indsnævre fra 2 til 1 vognbane i hver retning, Det er fint at man vil fredeliggøre og begrønne midtbyen, men der er stadig folk der bor inden i byen, der stadig må kunne forvente at kunne få bilen ind og ud igen fra deres bopæl.
Vedr. Perlerakken, her kommer en gammel plan, der blev trukket tilbage, om høj byggeri på tale igen. Måske kommer der den samme ballade som gældende for overdækning af Banegården for nyligt. Gider vi det?
Kunne man ikke gentænke “Perlerækken” ? Den ide stammer fra en anden tid, hvor man ønskede endnu et butiksstrøg. Til et af møderne i forbindelse med midtbyen, har Claus Beck direkte advaret mod at fordele handlen ud over et større område i midtbyen end i dag. Det burde måske være oplagt at gentænke visionen i Perlerækken, hvad vil styrke midtbyen, det er måske ikke flere højhuse og dermed mere skygge mellem husene der skaber det levende byrum. Eller flere erhvervstårne, der forværrer trafikken.
Vedr. parkering – under jorden med den indenfor Ringgaden.
I nogle workshops blev der tale om forgænger bro over banegraven, cykelparkering, lommeparker i området – hvor er de blevet af? Det er utilstrækkeligt kun at noterer disse som ”måske” lokkemad.
Vi ser, hvor Børne og Unge har en pointe i, at der er ikke megen/noget plads til foreninger, fri aktiviteter. Det er de private forrentninger og boliger, der dominerer. Vi mangler fri og næsten gratis opholdsplads, indendørs og ude, i bymidten.

Slutteligt opfordrer vi til mere dybde i planer om infrastruktur og mere helhed i helhedsplaner.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Barbara Dunn

Indsendt

01/09/2021 22:41

Sagsnummer

HS3635895

Informationer

Startdato
Svarfrist
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Midtbyen
Hørings-id

H315

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00