Gå til hovedindhold

Høringssvar

Strategi for forebyggelse af Ensomhed

Høringssvar fra Frivilligcenter Aarhus vedr. 'Strategi for forebyggelse af ensomhed'.

Høringssvar vedr. ”Aarhus for medborgerskab og fællesskab: Fælles strategi for forebyggelse af ensomhed” fra Frivilligcenter Aarhus

Frivilligcenter Aarhus er glade for at kunne bidrage som høringspart ifm. Aarhus Kommunes ’Fælles strategi for forebyggelse af ensomhed”. Frivilligcentret er paraplyorganisation for det frivillige sociale og sundhedsrettede foreningsliv i Aarhus. Vi har ca. 170 medlemsforeninger, der til sammen yder et kæmpe bidrag med at forebygge og afhjælpe ensomhed for borgere i Aarhus.

Indledende tanker
Strategiens vision er at forebygge ensomhed i alle aldre via fire forebyggende temaer. Baggrunden for strategien er ensomhedens meget store negative konsekvenser for både enkeltpersoner og samfundet som helhed. Vi er meget positive overfor, at Aarhus Kommune tager dette højaktuelle tema op, og ikke mindst at der lægges op til tværgående samarbejde og nytænkning på tværs af både magistratsafdelinger og sektorer.

Dernæst lægges der op til at igangsætte initiativer, der kan forebygge ensomhed på et strukturelt niveau. Vi håber, at disse intentioner følges op af politisk villighed til at kigge relevante strukturer efter i sømmene, og at ændre uhensigtsmæssige strukturer, hvor der viser sig behov for det.

Den helhedsorienterede tilgang og villighed til at se kritisk på grundlæggende strukturer er i vores optik nødvendig for at kunne gøre noget reelt ved den store udfordring, som vi har et fælles ansvar for at løse. Frivilligcentret bidrager meget gerne til både at kvalificere de overordnede overvejelser, og at omsætte strategiens visioner til handling.

De fire temaer i den Fælles strategi for forebyggelse af ensomhed
Helt overordnet kan vi kun bakke op om strategiens visioner og de fire forebyggende temaer. Temaerne vil i praksis overlappe og krydse hinanden, både på tværs af magistratsafdelinger og på tværs af kommune og civilsamfund. Strategiens fire temaer er alle områder, hvor Frivilligcentret kan bidrage med at omsætte strategien til praksis. I det følgende angiver vi nogle fokusområder for hvert tema, som vi finder centrale og hvor vi kan bidrage.

Byrum og samlingssteder:
Det er vigtigt, at der fortsat er et stort fokus på at stille egnede lokaler og faciliteter til rådighed for foreningstilbud og borgerinitiativer, der åbner op og inkluderer alle byens borgere - både som brugere, frivillige og deltagere i fællesskaber. Det skal ske i et omfang, så
ingen frivillige eller foreningstilbud oplever barrierer for at afholde foreningsaktiviteter pga. mangel på egnede lokaler eller faciliteter.
Frivillige foreninger og grupper har en helt særlig evne til at invitere borgere ind i støttende og livsbekræftende fællesskaber. Borgernes frivillige engagement er en uundværlig ressource, ligesom det er en uvurderlig gevinst for byens borgere at have et levende og mangfoldigt foreningsliv. Derfor er det fortsat helt essentielt, at der er fokus på at gøre det nemt at engagere sig, herunder at give de frivillige kræfter de bedst mulige fysiske rammer at udfolde sig i.
Som Frivilligcenter med ansvar for driften af et stort hus med over 5000 bookinger om året og stor viden om foreningernes behov, bidrager vi gerne med viden på dette område.

Støtte i livets vigtige overgange
Vi er meget enige i strategiens betragtning om, at det skal gøres nemt at finde vej til byens foreninger og fællesskaber – så både borgere, pårørende og fagfolk kan finde vej til det helt rigtige fællesskab eller foreningstilbud. Den nye portal, ’Socialkompasset’, giver overblik over de frivillige sociale og sundhedsrettede foreningstilbud samt åbne kommunale tilbud på social- og sundhedsområdet. Portalen er udviklet i et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Frivilligcenter Aarhus. Den indeholder p.t. ca. 450 tilbud fra 250 organisationer i Aarhus. Det vil være oplagt at arbejde med at brede kendskabet til dette helt centrale redskab meget mere ud og tænke formidlingen bredt, så Socialkompasset kommer i brug både hos den praktiserende læge, i velkomstpakker til tilflyttere, på ejendomskontorerne og i de boligsociale indsatser, mv. Kort sagt alle de steder, hvor man møder borgere i svære situationer eller livsovergange.

Medborgerskab
Det aktive medborgerskab og opfordringen til at invitere ind i fællesskaber er rettet mod både borgere, organisationer og frivillige foreninger. Langt størstedelen af byens frivillige sociale foreninger er meget åbne overfor at inkludere alle typer borgere i de frivillige fællesskaber. De er også nysgerrige på, hvordan de gør det bedst muligt – både i forhold til at åbne op og invitere ind, men også i forhold til at sikre den bedst mulige modtagelse og fastholdelse af nye deltagere, både som brugere og frivillige.

Frivilligcentret ser derfor positivt på, i tæt samarbejde med de mange engagerede foreninger, at udvikle og afprøve nye metoder for både formidling af de mange gode foreningstilbud og for nye arbejdsgange for brobygning og modtagelse af borgere i foreninger og frivillige fællesskaber. Det skal være en god oplevelse for alle at finde hjælp og støtte eller at engagere sig i de frivillige fællesskaber – uanset alder, handicap, livssituation og etnicitet. Vi skal bygge videre på og udbrede foreningernes erfaringer med at inkludere og gøre os til talsmænd for, at alle kan bidrage med noget værdifuldt.

Fællesskaber for alle
Som strategien påpeger, er der en sammenhæng mellem ensomhed og det at have andre udfordringer, som f.eks. arbejdsløshed, misbrug eller fysisk/psykisk handicap. De frivillige sociale foreninger har stor erfaring med og er meget engagerede i at tilbyde fællesskaber for netop de udsatte og sårbare grupper.

For borgere udenfor arbejdsmarkedet - nyuddannede eller langvarigt arbejdsløse - er der på nuværende tidspunkt meget markante barrierer for deltagelse i frivillige fællesskaber. Meget restriktive regler for frivilligt engagement (som ofte forvaltes vidt forskelligt) resulterer i, at mange borgere undlader at deltage i de frivillige fællesskaber af frygt for sanktioner.
Denne deltagelse kunne ellers potentielt resultere i både styrkelse af
kompetencer, trivsel og netværk samt forebyggelse af ensomhed.
Frivilligcentret ser et stort potentiale i at forenkle disse regler
(indenfor de lovgivningsmæssige rammer) og generelt at styrke
formidlingen og villigheden til at henvise borgere udenfor
arbejdsmarkedet til støtte og hjælp i foreningslivet.


Frivilligcenter Aarhus og strategien
Som paraplyorganisation for det frivillige sociale arbejde i Aarhus har vi overblik over og kontakt til en lang række frivillige sociale foreninger, som det kan være relevant at udvikle, samskabe og samarbejde med, indenfor og på tværs af sporene. Frivilligcentret kan hjælpe med at skabe overblik og lokalisere foreninger, som kan bidrage, og brede samarbejdet med civilsamfundet betragteligt ud.

Frivilligcentret kan således formidle og brobygge til de mange relevante foreningstilbud. Derudover kan Frivilligcentret også bidrage med egne relevante projekter og indsatser. Som eksempler på det sidstnævnte kan peges på følgende:
• Selvhjælpsgrupper: Selvhjælpsgrupper er et tilbud til borgere med forskellige udfordringer (eksempelvis autisme, ADHD, angst, mv.) eller borgere, der befinder sig i vanskelige livssituationer eller livsovergange (eksempelvis skilsmisse, stress-sygemelding eller som pårørende til borgere med alvorlig sygdom).
I grupperne kan de mødes med andre, som kæmper med samme udfordring, og få støtte til bedre selvforståelse og trivsel. Selvhjælpsgrupperne er et helt centralt forebyggende redskab, som har stor betydning for flere hundrede Aarhusborgere hvert år.
• Borgersamtaler: Frivilligcentret har ligeledes indledt samarbejde om Aarhus Kommunes Åben Fleksibel Rådgivning om en styrket formidling af foreningstilbud til sårbare borgere. I den forbindelse – og generelt - tilbyder Frivilligcentret blandt andet ’borgersamtaler’. En borgersamtale er et tilbud om en uformel snak med en frivillig foreningsvejleder, for alle borgere der leder efter et relevant foreningstilbud. Disse tiltag og flere byder vi naturligvis gerne ind med, når strategien skal konkretiseres.
• Følgeven: Frivilligcentret samarbejder med Aarhus Kommune om indsatsen Følgeven, som tilbyder en frivillig følgevej til psykisk sårbare borgere, som gerne vil deltage i byens fritids- og foreningsliv.
• Socialkompasset: Som nævnt ovenfor er socialkompasset potentielt et helt centralt redskab for både borgere, pårørende og professionelle, når der skal navigeres i det mangfoldige foreningslandskab i Aarhus. Portalen viser vej til det helt rigtige frivillige sociale eller sundhedsrettede foreningstilbud eller åbne kommunale tilbud for den enkelte borger.

Fra ord til handling
Helt overordnet stiller Frivilligcenter Aarhus sig til rådighed med viden, overblik, formidling og facilitering af samarbejder mellem Aarhus Kommune og det frivillige sociale foreningsliv. Helt grundlæggende kan Frivilligcentrets centrale rolle og erklærede mål med at understøtte og styrke det frivillige sociale foreningsliv betragtes som en meget væsentlig del af strategien, som i vores optik netop forudsætter et stærkt og mangfoldigt foreningsliv. Frivilligcentrets kernetilbud kan derfor direkte bidrage ind i en succesfuld udfoldelse og implementering
af strategien.


På vegne af bestyrelsen i Frivilligcenter Aarhus,

Bo Nordby (bestyrelsesmedlem), Carl-August Paulsen (bestyrelsesmedlem), Dorte Kallestrup Mortensen (bestyrelsesformand) & Hanne Sanderhoff Degn (leder)
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Frivilligcenter Aarhus

Indsendt

08/12/2021 13:59

Sagsnummer

HS6631855

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Sundhed og trivsel
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H394