Aarhus midtby er det seneste årti blevet forandret radikalt med store, dominerende byggeprojekter, der har præget bymiljøet.
Med dette projekt, er der risiko for, at det åbne landskab, der ligger nordvest for byen, rammes af en række problematiske konsekvenser.
Drikkevand.
I området omkring Kasted by, henter Aarhus vand drikkevand til størstedelen af det nordlige Aarhus. Den nye omfartsvej, særligt den vestlige linjeføring, vil gå gennem et område, der er registreret som ”område med særlige drikkevandsinteresser” (OSD) – hvoraf en del er særligt sårbart, da det beskyttende lerlag er relativt tyndt. Konsekvensen er en: ”stor sårbarhed over for andre forureningskilder” (Cowi rapport 2020).
Støj.
Kasted by er af Aarhus kommune udpeget som bevaringsværdig – læs lokalplan 295, godkendt 20. juli 1988. Allerede her er man opmærksom på støj fra vejene gennem og omkring byen. Sidenhen er E45 blevet udbygget, Djurslandsmotorvejen er kommet til og der er kommet konstant helikopteraktivitet over byen. Etableres en firesporet omfartsvej lige i kanten af landsbyen, vil det medføre store støjgener (og dermed øget risiko for demens og andre sygdomme, der kan være en effekt af konstant støjpåvirkning). Disse vil uden tvivl blive forstærket af hyppige udrykningssirener, jfr. den nære beliggenhed til Skejby Sygehus.
Som beboer i området, håber jeg, at man vil undersøge konsekvenserne af dette anlægsprojekt meget nøje. Særligt den vestlige linjeføring vil være en stor belastning for drikkevandet, samt for beboerne i området.