Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Ny Brendstrupvej

Ny Brendstrupvej

Jeg tilslutter mig høringssvar fra Kasted og Omegnens Beboerforening.

Herefter ønsker jeg at tilføje:

Sårbar natur
Ny Brendstrupvej vil skære tværs igennem sårbar natur. Der har i flere år været fokus på området omkring Kasted mose og den rige natur der er i området. Der bør tages et hensyn til et sådant naturområde. Med anlæg af vestlig linjeføring vil man skabe en barriere for områdets fauna, som vil få en negativ indvirkning på området. Ikke kun den langsigtede effekt af anlægget af vejen er bekymrende. Etableringen af vejen vil få store konsekvenser for naturen og vil ødelægge et langt større naturområde end vejens endelige størrelse. Under anlægget af vejen vil leveområder blive ødelagt af maskiner, ligesom støj vil have væsentlige negative konsekvenser for faunaen i området.
Under høringen på Lisbjergskolen den 3. maj, blev det fremlagt den overskydende jord fra anlægget af vejen kunne deponeres i området og eventuelt bruges til at udjævne niveauforskelle i vejens forløb. Dette må siges at være endnu mere katastrofalt for områdets natur, hvis man ønsker at tildække et område med mange tons jord. I disse områder vil der end ikke være mulighed for genopretning af de levesteder der vil blive ødelagt under etableringen af vejen.

Nuværende og fremadrettede trafikgener for Kasted
Kasted er allerede på nuværende tidspunkt stærkt belastet af gennemgående trafik, som kun har været tiltagende med udvidelsen af Skejby Sygehus og AGRO Food Park. Ved anlæg af Ny Brendstrupvej vil Kasted blive yderligere belastet, da det vil blive et logisk valg for at komme fra nord mod den vestlige del af Århus, hvad end man skulle komme fra den nordlige del af byen, såsom Lisbjerg, Trige, Spørring etc, eller komme fra motorvejen, og lige så modsat fra den vestlige del af byen mod nord og motorvejen mod nord. Det er utopi at forestille sig, at man skulle vælge at køre fra den vestlige del af Århus hele vejen ud af Viborgvej, for derefter at tage motorvejen rundt om byen, hvis en sådan mulighed; som Ny Brendstrupvej, eksisterer.
Både med den østlige og vestlige linje, der for nuværende er i spil, vil dette gøre sig gældende. Den eneste måde at undgå yderligere gene for Kasted med gennemgående trafik er at lukke stort set alle veje omkring landsbyen Kasted og dermed afskære os fra lokalområder både mod vest, nord samt mod Paludan Müllervej og centrum af Århus.
Med tanke på den øgede trafik der naturlig vil opstå fra nord til vest og vest til nord, med anlæggelse af Ny Brendstrupvej, vil det skabe et yderligere pres på Søftenvej, som i forvejen er tæt trafikeret. Her vil man i fremtiden få brug for en udvidelse og der bør herfor ses på en alternativ linjeføring som består i udvidelse af Søftenvej, som herefter kobles på Paludan Müllersvej hvor letbanen krydser. Herved undgår man ligeledes at skulle anlægge en ny vejføring gennem sårbar natur.

Tilhørsforhold til skole og lokalområde
Ved anlæggelse af vestlig linje, vil det betyde lukning af Kærbyvej, hvilket vil afskære os fra Lisbjerg og den skole som børn bosat i Kasted er tilknyttet. Med skolegangen hører også fritidsliv, idræt og aktiviteter i lokalmiljøet, som vi afskæres fra. Børnenes transport til og fra skole, sikres ganske vist af skolebus, men børnenes muligheder for at deltage i foreningslivet og sportsaktiviteter vil blive yderligere begrænset.
Anlægget af cykelstien fra Kasted mod Lisbjerg vil på ingen måde gøre op for dette, da Søftenvejen ganske enkelt er for farlig at passere på trods af lyskryds for skolebørnene. Ligeledes vil børnene her skulle cykle op gennem et område med industri og hermed tung trafik, hvor de indtil flere gange skal passere vejene for at nå frem til Lisbjerg og Lisbjergskolen.
Ydermere betyder det meget psykologisk, at vi vil blive afskåret af en 4 sporet vej fra det lokaleområde som vi naturligt tilhører i henhold til skoledistrikt.

Vestlig linje vil berøre lang flere husstande, samt støjgener
Ser man på de 2 linjeføringer der for nuværende er i spil, vil den vestlige linjeføring berøre lang flere husstande end det østlige alternativ. Dette faktum bør tages i betragtning.
Det nuværende oplæg til Ny Brendstrupsvejs forløb tager hensyn til endnu ikke etablerede beboelsesområder, men ikke til nuværende. Dette er ikke tilfredsstillende.
Den eksisterende beboelse langs en eventuel linjeføring, må komme forud for endnu ikke etableret byggeri.
Det er bekymrende, at der ikke er nævnt tiltag for at begrænse støj omkring nuværende beboelse, både med hensyn til den daglige støjgene der vil opstå og specielt med hensyn til forskningsdata, der klart redegør for de langsigtede helbredsmæssige konsekvenser. Ligeledes bør allerede eksisterende vejes støj medtages når der kigges på støjgener for området. De allerede eksisterende vejes støj bør medregnes og der bør laves en samlet vurdering.
Ved eventuel etablering af ny vej, bør der være en klar plan for hvorledes støjgener mindskes. Her bør hensynet til langsigtede helbredskonsekvenser overstige hvorvidt et tiltag for at mindske støj er visuelt attraktivt eller ej.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Martin Seldrup

Indsendt

17/05/2022 22:40

Sagsnummer

HS5241071

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Tilst - Brabrand Nord
Hørings-id

H441

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00