Gå til hovedindhold

Høringssvar

Analyse af bredere børnefællesskaber - løsningsmuligheder

Høringssvar - Bredere Børnefællesskaber

Kære folkevalgte politikere i Aarhus kommune

Generelle bemærkninger
Det er svært at være uenig i det grundlæggende børnesyn, at barnet gør, hvad det kan, de voksne skal gøre noget andet. Langt hen ad vejen kan det også virke fornuftigt at tilstræbe, at børn går i dagtilbud, skole, SFO og klub i deres lokalområde.

Når et stigende antal børn har udfordringer og antallet af børn i specialtilbud er steget med ca. 35%, er vi nødt til at gøre noget nu for at vende udviklingen. De økonomiske og menneskelige omkostninger ved at lade være er for høje. Vi synes derfor, det er positivt, at der arbejdes med specifikke løsningsforslag.


Konkrete bemærkninger til løsningsmulighederne i henhold til skoleområdet:

Forslag 2 - Udbredelse af Nest på skoleområdet
Principperne for Nest-klasser med færre elever, to voksne, struktur og ro samt fysisk indretning af klasselokalet, kan være en fordel for alle børn. Ved at gribe udfordringerne i opløbet med tidlig indsats kan man forhåbentligt undgå langvarige forløb for de mest udsatte børn. Og dermed både spare penge og undgå unødigt pres på børnene og deres familier.

Vi kan dog godt være bekymrede for, hvordan Nest klasser på alle skoler praktisk skal udmønte sig. Det kræver både flere ansatte og bedre fysiske rammer. På vores skole er vi allerede i bekneb for plads og med potentielt 630 nye byggegrunde i skoledistriktet i løbet af de kommende år, vil børnetallet stige eksplosivt. Vi forventer at gå fra 3 spor til 4 spor allerede for skoleåret 23/24. Det vil kræve store anlægsinvesteringer at udbygge skolen til at rumme ekstra klasser.

Inklusion af børn med særlige udfordringer må heller ikke gå udover trivslen på almenområdet. Nogle børn med udfordringer kan rummes i den almene folkeskole - evt. med ekstra støtte - men vi ser desværre også eksempler på, at børn med særlige behov fylder så meget, at det går ud over hele klassen. Både fagligt og socialt. Disse børn skal stadig have mulighed for at komme i specialtilbud. Til gavn for både dem selv og resten af klassen.

Forslag 3 - Praksisnært kompetenceløft af medarbejdere i arbejdet med børn i udfordringer
Alle kan blive klogere og alle kan lære og blive bedre i samspillet med andre fagpersoner. Vi ser positivt på at løfte kompetencerne hos lærere og pædagoger. Jo større faglig viden om børn med udfordringer, jo hurtigere og bedre kan de hjælpes.

Forslag 8 - Samarbejde mellem skole og fritidstilbud
Samarbejde mellem skole og fritidstilbud giver rigtig god mening i forhold til erfaringsudveksling og sparring. Vores opfattelse er, at det allerede sker.

Forslag 9 - Fysiske rum, der understøtter bredere børnefællesskaber
De fysiske rammer er nedslidte på flere af kommunens skoler og kan ikke for nuværende rumme flere klasser (som følge af Nest) eller børn med udfordringer. Der foreslås afsat fem mio.kr. årligt over en fire-årig periode i en pulje, som skolerne kan ansøge om midler fra. Vi kan være bekymrede for, om dette er nok.

Forslag 10 - Fælles om børnene
Betalingsmodellen for børn i specialtilbud foreslås ændret. Dels for at gøre den mere fair, dels for at tilskynde de enkelte skoler til at holde børn med udfordringer i den almene skole frem for at sende dem i specialklasser.

Udgifterne til specialundervisningsområdet er stigende og i 2021 har folkeskolerne skulle egenfinansiere merudgifter til specialområdet på ca. 50 mio.kr. Penge, som er taget fra almenområdet. At ændre på betalingsmodellen løser ikke det grundlæggende problem – at Aarhus kommune bruger væsentligt færre midler pr. folkeskoleelev end landsgennemsnittet. Og at holde børn med støttebehov i den almene undervisning af økonomiske hensyn kan vi simpelthen ikke være bekendt.

Vi støtter op om at lade den indstillende skole betale (en del af) udgiften for et barn i specialtilbud, så det ikke kun er distriktsskolen, der skal dække omkostningen. Men det er kun en lappeløsning fremfor at udvikle en model, så almenområdet ikke bliver udhulet og underfinansieret på bekostning af specialområdet.

Forslag 11 - Videndeling i skoleklynger
Videndeling, sparring, erfaringsudveksling, best practice. Alle tiltag, hvor vi kan blive klogere og hjælpe hinanden, bør hilses velkomne.

Afsluttende bemærkninger
Vi ser positivt på forebyggende indsatser og forstår intensionen om at beholde børn med udfordringer i den almene skole. Men trivslen for alle børn vil blive påvirket, hvis for mange børn med udfordringer presses til at blive inkluderet i de almindelige klasser. Nest klasser løser ikke hele problemet og de fysiske rammer kommer under pres, hvis der skal etableres flere spor.

Vi kan være bekymrede for, om vidensdeling, kompetenceløft og oprettelsen af Nest-klasser er ambitiøst nok til at løse problemerne med stigende omkostninger til børn med udfordringer.

På vegne af Skolebestyrelsen, Sabro-Korsvejskolen

Karen Juul
Formand
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Karen Juul

Indsendt

06/06/2022 12:35

Sagsnummer

HS3322621

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Børn
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H446

Kontakt

Chefkonsulent Birgit Møller

Sekretariatet, Børn og Unge

e-mail: birmo@aarhus.dk, tlf. 41 85 90 31