Gå til hovedindhold

Høringssvar

Analyse af bredere børnefællesskaber - løsningsmuligheder

Høringssvar

HØRINGSSVAR ANALYSEN AF BREDERE BØRNEFÆLLESSKABER
Analyse af Bredere børnefællesskaber på almenområdet, specialtilbud og PPR.
Høringssvar lederteam Gl. Åby Dagtilbud

Vi er glade for, at der kommer fokus på, hvad der kan arbejdes med vedr. understøttelsen af kerneopgaven i samarbejdet med PPR. Vi er positive i forhold til, at der er fokus på at skabe bedre forudsætninger for at løse opgaven for alle børn i dagtilbud.
Det er et meget omfattende katalog, og vi kommenterer herunder kun på udvalgte emner fra ”Analysen af bredere børnefællesskaber og almenområdet, specialtilbud og PPR”.
1: Nest møder dagtilbud:
Et kompetence løft til alle medarbejdere byder vi velkommen. Vi arbejder allerede ud fra, at det er det pædagogiske personale som skal handle anderledes, for at skabe en udvikling, som bidrager til øget trivsel hos barnet og børnegruppen. Nest passer godt sammen med elementer fra Marte Meo, mindre grupper og tiltag som vi allerede benytter i dagtilbuddet.
Generelt vil vi gerne et fælles kompetence løft til alle medarbejdere, det vil desuden skabe et fælles sprog og give mulighed for at kvaliteten og fagligheden løftes og dermed også give flere børn mulighed for at indgå i det store fællesskab.
Vi er dog bekymrede for finansieringen i forslaget, da det er uigennemskueligt, hvad indsatsen vil have af økonomiske konsekvenser, særligt hvis midlerne tages fra de lokale indsatser, der nu er i vores dagtilbud.
Vi oplever ofte, at der er brug for en anden pædagogik end den almene, og særligt derfor vil det være ønskeligt at medarbejderne får et praksisnært kompetenceløft. Dette så medarbejderne får flere kompetencer i forhold til at skabe læringsmiljøer for alle børn, og dermed et supplement til pædagoguddannelsen.
Vi har desuden et stort ønske om at der generelt kigges på pædagoguddannelsen, så studerende allerede under uddannelsen bliver bekendt med læringsmiljøer i forhold til alle børn, og dermed også special pædagogik.
PPR – tidligere indsats og tættere på praksis
Vi har et ønske om, at PPR kommer tættere på vores praksis og vejen til en indstilling til PPR bliver nemmere. Det giver god mening for os, at vores samarbejdspartnere i PPR kommer mere ud i praksis, samtidig vil det give mening, at vi kan få understøttelser af de personer, der er eksperter på den problematik, vi står med. Vi gør i dag stor brug af Ida fra PPR, og kunne ønske os flere specialpædagoger til at komme ud i praksis.
Kunne man samle alle indsatser under PPR, så eksempelvis basisteam også hører under PPR. Det kan som ny leder og medarbejder være svært at overskue, hvad der er af muligheder fra PPR.
I forhold til forældre, er det vigtigt at der er kontinuitet i samarbejdet, så de ikke oplever mange skift i samarbejdet, ligesom det er vigtigt at komme hurtigere i gang med samarbejdet.

Vi bakker op om professionelle tovholdere og faste tværfaglige teams. Det at det de samme personer, der kommer i dagtilbuddene, vil betyde meget når familier og børn har brug for en indsats. Hvis ikke det kan være den/de samme personer i et 0 – 18 års perspektiv, skal der etableres strukturerede overgange, hvor både forældre og personale deltager.
Decentralisering af vidtgående støtteressourcer i dagtilbud, SFO og klub
Vi ønsker at bibeholde de vidtgående støtteressourcer hos PPR. Vi har ikke kompetencerne til at beslutte hvilke børn, der skal tildeles i forhold til behov, og synes det er vigtigt at midlerne forbliver centralt, og hvor kompetencerne er samlet.
Vi oplever som dagtilbud stor forskel på, hvor mange børn der har brug for centrale midler, nogle år har vi mange børn, andre færre. Derfor vil det også være en svær økonomisk opgave ligesom man kan frygte at almenområdet vil få en lavere normering, hvis der er mange børn med brug for støtte, eller at de børn der har brug for støtte, ikke får den.
Praksisnært kompetenceløft af medarbejdere i arbejdet med børn i udfordringer
I forhold til at løse kerneopgaven bakker vi op om praksisnært kompetenceløft af medarbejde ude i dagtilbuddene. Særligt så medarbejderne bliver dygtigere til at understøtte børn i udfordringer. Vi bakker op om at medarbejderne får flere kompetencer i forhold til at understøtte læringsmiljøer på stuen. Vi har allerede selv ansat en medarbejder, der understøtter med blandt andet ”Marte Meo”, og kan se at det har en effekt når hun kommer ud, og samarbejder tæt med medarbejder og forældre.
Det at blive yderligere uddannet som pædagog til at give praksisnær sparring, lave observationer, deltage på møder og skabe læringsmiljøer og dermed understøtte kerneopgaven ude lokalt – det bakker vi op om.
Med venlig hilsen
Lederteamet
Gl. Åby Dagtilbud
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Gl. Åby Bestyrelse

Indsendt

06/06/2022 13:38

Sagsnummer

HS0467616

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Børn
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H446

Kontakt

Chefkonsulent Birgit Møller

Sekretariatet, Børn og Unge

e-mail: birmo@aarhus.dk, tlf. 41 85 90 31