Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Højklasset kollektiv trafik etape 2

Idéer og perspektiver

Først og fremmest håber jeg I vil gå videre med letbanen, så systemet kan udbygges og gøres mere robust. Hvis løsningen bliver BRT, så kan jeg kun understrege, hvor vigtigt det vil være, at busvejen bliver separeret ordentligt fra den alm. trafik - ikke blot med streger på asfalten (som man har gjort i Aalborg), men med deciderede midterrabatter/kantsten, som var det en letbane. Ellers er det blot en spare øvelse og ikke et sammenligneligt projekt.

Som en udløber af projektet foreslår jeg, at man kigger på muligheden for at trafikdæmpe/-sanere midtbyen. Det er i forvejen vedtaget at Alléringen skal nedprioriteres, da den ikke har kapaciteten til biltrafikken idag, det er usikkert for bløde trafikanter, der er ofte køer igennem byen fra alt den gennemkørende trafik.
Først og fremmest foreslår jeg at man lukker Vester Allé for biltrafik (evt. kigger på en løsning for udrykningskøretøjer - fx ved at omdanne den til busvej). Derefter bør man gå videre med en større plan for den gennemkørende trafik i Midtbyen og bruger Ringgaden som parkeringssøgering (Jeg vedhæfter en illustration af, hvordan det kunne se ud).
Derudover på man kigge på at nedsætte hastigheden på strækning til 40/30 km/t.
Perspektivet kunne være en hastighedsplan (med inspiration fra det de er i gang med at vedtage i fx KBH kommune), hvor alle boligvejes hastigheder sættes ned til 30 km/t inden for Ringgaden og til 40 km/t imellem Ringvej og Ringgade. Resten af vejene kunne nedsættes til 50 km/t (dvs. indfaldsvejene).

Det mest problematiske sted ved den valgte linjeføring er boligområdet ved Ryhaven, hvor jeg håber man kan finde en god løsning for beboerne der. I den forbindelse vil jeg gerne pege på projektet med en sikker overgang for bløde trafikanter v. Edwin Rahrs vej. Man har så vidt jeg ved (jeg er ikke sikker på projektets status) allerede sat penge af til det projekt, men jeg håber at man kan nå at sammentænke de to projekter.

Planerne for supercykelstierne skal også overvejes specielt at man får en ordenlig overgang ved bispehaven.

Jeg håber man arbejder videre med stykket til Aarhus Ø, samt samarbejdet med Favrskov kommune om forlængelsen til Hinnerup. Desuden at der sikres samkørsel med Togtrafikken ved Brabrand station.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Anders Gerding Yde

Indsendt

27/05/2022 02:53

Sagsnummer

HS5382222

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Åbyhøj Brabrand - Gellerup Hasle Midtbyen
Hørings-id

H448

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00