Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Højklasset kollektiv trafik etape 2

højklasset trafik debat

Høringssvar vedr. Debatoplæg om højklasset kollektiv trafik Aarhus d. 27.5.2022

Midtbyens Fællesråd ønsker at knytte følgende kommentarer til ovenstående høring:

• Kollektiv trafik er et presserende og vigtigt emne, som berører rigtig mange borgere i Aarhus – og i høj grad os i midtbyen. Det gælder tilgængeligheden, placering og dimensionering. Her må vi konstatere, at den eksisterende letbane ikke er rigtig integreret i byen, fordi trace og køreledninger deler byens kvarterer mere, end samler dem.
• Vi noterer os, at denne høring ”gælder alene tillægget til kommuneplanen, som udlægger de nødvendige arealer til formålet.” Vi skal altså først senere forholde os til nye høringer vedr. ”en diskussion om teknologivalget på strækningen (letbane/BRT)” samt forslag til lokalplan. Vi mener ikke, det er muligt at forholde sig til ”de nødvendige arealer” alene. Man må nødvendigvis forholde sig til det større billede. For – er vi enige om, hvad der skal udlægges arealer til? Har vi fundet den optimale løsning og ser vi overhovedet i tilstrækkelig grad helhedsorienteret på kollektiv transport i Aarhus? Skal der ikke opstilles alternativer?
• Ser vi på arealudlægning, så er vi bekymrede for, om der reelt er plads til at anlægge letbane/BRT fra Spanien, via Thorvaldsens Gade, Ceres krydset og op ad Viborgvej mod Ringgaden og Hasle. Vi ved fra Nørrebrogade-Randersvej, at letbanen fylder meget. Kan man undgå at sløjfe cykel-stier? Planlægges der plads til at anlægge flere? Det er jo en uhyre væsentlig del af transporten i dag og fremadrettet i Aarhus. Vi ved fra bla Nørreport/Kystvejen-krydset, at det er meget vanskeligt i forhold til at letbanen skal krydse/dreje; Nørreport-Kystvejen sander regelmæssigt til. Man har måttet opgive en planlagt letbanerute til Ø – bla pga ovenstående problematik. For os at se, så skal man ikke afvente – man skal prompte afsøge løsninger -også i praksis i midtbyområdet- Både arealmæssigt, teknisk, klima/bæredygtighedsmæssigt og økonomisk/socio-økonomisk. Vi påstår ikke, at letbane ikke kan være en god løsning. Men inden man udlægger arealer, skal der diskuteres en overordnet, strategisk plan for, hvordan vi virkelig kan løfte den kollektive trafik i hele Aarhus – hvor helheder og sammenhænge – også med byudvikling og øvrig infrastruktur - er nøje vendt, med os, borgerne.
• Vi må også fremhæve, at problemerne løbende kun bliver større. Eksempelvis med placeringen af flere og flere arbejdspladser i Sydhavnen og ved Mindet, forudser vi stigende pendlertrafik med fundamentale og uløste, trafikale problemer.
• Byens infrastruktur er en afgørende faktor for livskvaliteten i byen. Der pågår netop nu en debat om en ny arkitekturpolitik. Vi taler om bykvalitet og diskuterer Midtbyvisionsplanen. Vi debatterer en kolossal havneudvidelse. Disse temaer hænger afgørende sammen med løsninger på den trafikale infrastruktur. Lad os få gang i debatten om trafik og kollektiv trafik i og til byen. Har vi de rigtige løsninger og overblik over den samlede infrastruktur? Denne debat lægger op til, og kan ikke afklares uden en meget mere omfattende borgerinddragelse.
• Vi har læst høringssvaret fra Haslegruppen. Vi bakker op om dette arbejde og vi vil gerne kraftigt
opfordre til, at indholdet i dette gennemarbejdede høringssvar bliver grundigt behandlet. Lad os sikre os, at vi – inden de næste høringer udsendes – i Aarhus er ”på rette spor” med udviklingen af den kollektive transport.
Den kollektive trafiks succes afhænger af Aarhusianerne som brugere OG borgere. Udformningen er afgørende for bylivet i Aarhus.

Med venlig hilsen
For Midtbyens Fællesråd
Vibeke Skjøttgaard og Thomas Kruse
Kontakt: thkruse4@gmail.com
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Thomas Kruse

Indsendt

27/05/2022 15:23

Sagsnummer

HS3820020

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Åbyhøj Brabrand - Gellerup Hasle Midtbyen
Hørings-id

H448

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00