Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Højklasset kollektiv trafik etape 2

Høringssvar - Højklasset kollektiv Trafik

Jeg opfordrer hermed inderligt medlemmerne af Aarhus Byråd til grundigt at overveje, om Højklasset kollektiv trafik etape 2 i form af letbane eller BRT-busser i virkeligheden vil gøre noget godt for Aarhus.
Efter min mening er det ikke tilfældet - tværtimod vil den planlagte rute smadre vores smukke indre by og hele Viborgvej fra Ceres til Hasle Torv, og jeg tænker at vores tidligere meget afholdte Borgmester Bernhardt Jensen ville have modsat sig idéen, ligesom han gjorde, da der var planer om en ny stor hovedgade igennem Aarhus midtby. Bernhardt Jensen banede derimod vejen for, at byudvikling kom til at ske i byens udkant - så hvad venter vores nuværende borgmester på?
Man kan jo udmærket etablere mere letbane omkring Aarhus, der som en slags O3 kan forbinde de små bysamfund rundt om Aarhus: Hjortshøj, Lystrup, Lisbjerg, Tilst, Brabrand, Stavtrup, Viby, Højbjerg. Sådan at hvis man ikke har en bil, bor i eksempelvis Tilst og har et ærinde i Højbjerg, ikke skal fragtes i letbane ind omkring Aarhus.
En letbane, der skal køre gennem indre by inden for Ringvejen vil være for langsom til at blive attraktiv for ret mange mennesker - og omkostningerne (både de økonomiske og æstetiske) vil langt overstige fordelene.
Det virker meningsløst, at man i det hele taget kan finde på at foreslå at inddrage arealer i indre by, ad hele Viborgvej samt på Ryhavevej for at få plads til et 8 meter Letbane/BRT tracé, x antal meter kørebane, ca. 2 meter cykelsti og ca. 2 meter fortov. Hvor i Aarhus er der plads til det? Det er der muligvis på den bredeste strækning af Silkeborgvej, på det bredeste stykke af Søren Frichsvej og på Ringvejen; men absolut ingen steder på Viborgvej, og slet ikke på den vestligste del af Ryhavevej. Det vil sige, at der må blive tale om en ikke ubetydelig del ekspropriering! Er det medregnet på udgiftssiden? Og vil man i så fald fortælle ejerne, hvor meget der kan forventes eksproprieret af deres ejendom? Det kunne jo evt. få betydning for, om man vil blive boende!
Alternativer:
Af hensyn til CO2 kan man erstatte de nuværende busser med elbusser, som allerede fungerer udmærket flere steder i byen. På visse ruter kan man måske endda med fordel indsætte mini elbusser med hyppig afgang.
Og lad så tog køre på det eksisterende tognet og i en ring rundt om Aarhus, tak :-)
Med venlig hilsen,
Bente Bergmann, Hasle
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Bente Bergmann

Indsendt

27/05/2022 16:17

Sagsnummer

HS5681570

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Åbyhøj Brabrand - Gellerup Hasle Midtbyen
Hørings-id

H448

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00