Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Højklasset kollektiv trafik etape 2

Vigtigt at vælge letbane, hvis Hasle skal være en bydel i Aarhus, fremfor blot en forstad

Høringen ønsker svar på følgende tre spørgsmål:
1) Hvad er det vigtigt at få med i planlægningen for letbane/BRT?
2) Hvordan skal de berørte indfaldsveje se ud i fremtiden?
3) Er der andre planlægningsinteresser, som skal indgå i planlægningen?

1) Hvad er det vigtigt at få med i planlægningen for letbane/BRT?

Det er vigtigt, at den valgte transportform bliver letbane frem for BRT. Ved valg af BRT er der en overhængende fare for, at man alligevel om føje år vil skulle anlægge en letbane pga. trafikmængden i Viborgvej-korridoren. Det vil koste mange ekstra anlægskroner. Derudover er levetiden for BRT-materiel ikke nær ligeså lang som letbanemateriel, hvorfor letbanen på sigt er billigst.

Mange europæiske byer, der til en begyndelse har valgt BRT, er fx i gang med at omlægge til letbane i stedet, fordi en letbane kan transportere flere passagerer på den samme plads og tid og fordi transportformen er mere komfortabel, hvilket er en egenskab der er vægtet højt hos pendlere. Letbanen vil dermed tiltrække flere og dermed reducere væksten i biltrafik mere end BRT.

Det er netop på sigt, lang sigt, at man skal se investeringen. Der findes ikke mange europæiske byer af Aarhus’ størrelse med så underdimensionerede og ineffektive kollektive transportsystemer. Stort set alle har veludbyggede net af lokalbaner og/eller letbanesystemer. Det er ingen naturlov, at så stor en andel af pendlerne som i Aarhus - over halvdelen - skal transportere sig ind over Ringgaden i bil.

Letbanen er det fremtidssikrede valg af transportform, da det kan transportere flere og har en usædvanlig høj punktlighed og pålidelighed. På Randersvej-strækningen, der som strækningen ad Viborgvej ville være, er nybygget, er det 98 af 100 der kører inden for tre minutter af køreplanstidspunktet. Det er hverken Arriva, DSB eller S-togene i nærheden af at kunne levere.

En anden klar fordel ved letbanen er, at den giver sikkerhed for god, højkvalitets kollektiv transport langt ud i fremtiden. Det er dermed en løftestang for vores del af Aarhus, hvor der bestemt er områder, der trænger til en hånd, bl.a. de områder der er omfattet af helhedsplaner i Bispehaven, Gellerup og Toveshøj.

Endelig giver det mening med letbane ad etape 2, fordi det blot er endnu et skridt i retning af et fuldt S-togsnet i hele Østjylland, som beskrevet i “Samspil 2030” udarbejdet af Region Midtjylland og de østjyske kommuner.

I den plan bliver Hasle et knudepunkt for den kollektive transport med letbanelinjer ad Jernaldervej til Tilst (3A’erens rute) og ad Herredsvej til Skejby (delvis 2A’erens rute). Det vil alt sammen give rigtig gode muligheder for at begrænse den massive biltrafik, der med støj og luftforurening ødelægger Hasles muligheder for at blive til en selvstændig bydel med egne bydelsfunktioner fremfor blot en forstad der hænger som et appendiks på Aarhus midtby.

2) Hvordan skal de berørte indfaldsveje se ud i fremtiden?

Viborgvej bør begrænses til 40 km/t hele vejen fra Ringvejen og ind til Ceres-krydset. Vejprofilen skal være så smal som overhovedet mulig - ligeså smal som Frederiks Allé bliver med sin ombygning - og vejtræer placeres så tæt på vejbanens afgrænsning som muligt. Det er tiltag der erfaringsmæssigt reducerer hastigheden.

Støjvniveauet vil være HALVT så lavt, hvis bilerne kørte 40 km/t fremfor, som i dag, 60 km/t. Ifølge OECD’s trafiksikkerhedsorganisation, ITF, så betyder 5 km/t lavere hastighed i byerne 15% færre ulykker og 30% færre dødsulykker. Da rejsetiden samtidig ikke øges med mere end 1½-2 minutter fra Ringvejen til Ceres-krydset er det overordentligt godt givet ud - og en meget billig måde at øge trafiksikkerheden. I myldretiden vil rejsetiden alligevel ikke være påvirket væsentligt, da trafikhastigheden alligevel yderst sjældent når op på 60 km/t.

Letbanens anlæg spiller afgørende ind i de ændringer på Viborgvej, med kraftig begrønning så tæt på vejbanen, i begge sider, som muligt, som er forudsætningen for, at Hasle Centrum kan vokse til at blive et bydelscentrum på fodgængere og cyklisters præmisser og hvor lokale borgere ikke skal frygte for at sende deres børn ud i trafikken, hvad der desværre er tilfældet for mange i dag med den cykel- og fodgængerfjendske indretning af især Hasle Torv, men også Viborgvej generelt.


3) Er der andre planlægningsinteresser, som skal indgå i planlægningen?

Det er yderst vigtigt at forstå valget af letbane, fremfor BRT, som en afgørende løftestang for at forandre de socialt udsatte boligområder langs ruten ved at øge attraktiviteten af boligerne og dermed skabe en mere blandet beboersammensætning.

Det er desuden vigtigt at bruge letbanens anlæg til i højere grad at gøre strækningen fodgænger- og cyklistvenlig og i videst muligt omfang skubbe folk i retning af ikke at transportere sig i bil.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Peter Adolfsen Løhmann

Indsendt

27/05/2022 23:56

Sagsnummer

HS6247701

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Åbyhøj Brabrand - Gellerup Hasle Midtbyen
Hørings-id

H448

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00