Høring vedrørende forslag om justering af skolehenvisningspolitikken
Bevar så vidt mulig lokal tilknytning
Vi, i Lystrup skoles bestyrelse, anerkender, at vi bliver hørt i denne sag. Skolebestyrelsen har haft forslaget oppe på et ordinært bestyrelsesmøde og har blandt andet diskuteret følgende opmærksomhedspunkter:
Trivsel: Hensyn til det enkeltes barns trivsel i folkeskolen og i den fritid, som knytter sig til skolelivet. Trivsel for eleven understøttes af gode faste relationer og skolegang i et kendt nærmiljø,
Social integration: Børnenes mulighed for gode tilknytningsforhold og for at skabe netværk og relationer i nærmiljøet. Elever laver legeaftaler og går til sport lokalt, så det er vigtigt for elevens sociale liv at gå i skole lokalt.
Læring: Forslagets indvirkning på det pædagogisk/didaktiske arbejde i klasserne samt de interne gruppedynamikker. Elever lærer bedst i et lokalsamfund og en klasse, de er trygge ved.
På baggrund af forslaget og diskussionen tilslutter vi os forslaget og bakker op om, at den maksimale procentvise andel elever med sprogstøttebehov ændres fra 20% til 25% på en årgang. Vi er glade for, at forskningen nu understøtter en mavefornemmelse om at det aldrig kan være til barnets bedste at rykkes op med rode fra lokalsamfundet alle hverdage og fragtes til et ukendt sted i kommunen.
Download høringssvar som pdf