Høring vedrørende forslag om justering af skolehenvisningspolitikken
Høringssvar om forslag om justering af skolehenvisningspolitikken
Hvilke generelle eller specifikke opmærksomhedspunkter har I i forhold til forslagets ændring af procentgrænsen fra 20% til 25% elever med sprogstøttebehov på en årgang
Ud fra materialet giver det anledning til at overveje det moralske ansvar over for de børn, som skal med en bus og ud af deres eget distriktsområde.
Deres muligheder for:
En sammenhængende hverdag
At være en del af nærområdet, hvor man går i skole
At forældre skal samarbejde med den lokale og lettere tilgængelige skole
At have klassekammerater inden for en afstand, hvor de selv kan komme til og fra hinanden
At gå i skole, hvor ens f.eks. fodboldkammerater går i skole
At mindske skellet mellem skole og hjem, så det bliver til én og ikke to verdener
I hvor høj grad er forslaget en løsning på de dilemmaer, der fremgår af høringsmaterialet
Sødalskolens skolebestyrelse ser dilemmaet, når elevsammensætningen tages i betragtning.
Sødalskolens skolebestyrelse ser positivt på forslaget om justering af skolehenvisningspolitikken ud fra følgende:
Det gælder alle skoler
At ressourcerne følger med, således at børnenes faglige og sproglige udvikling sikres
Hvilke bemærkninger har I til procentgrænsen og eller til søskendegarantien
Sødalskolens skolebestyrelse gør opmærksom på, at for Sødalskolen er dette forslag medvirkende til:
Vi kan øge andelen af elever fra vores skoledistrikt
Vi kan særligt blive udfordrede i forhold til elevsammensætningen
Vi vil eksplicit skulle italesætte, at det vil være uden betydning for de andre elevers faglige niveau
På vegne af skolebestyrelsen
Karen Henriette Jessen
Skoleleder
Download høringssvar som pdf