Aarhus kommunes Byråd vedtog den 12. oktober budgettet for 2023-2026. Budgettet indeholder en beslutning om, at der i de enkelte afdelinger skal gennemføres besparelser.
Magistratsafdelingerne har udarbejdet spareforslag, som nu sendes i høring frem til den 24. november, hvor der er frist for at fremsende høringssvar. Høringssvarene er offentlige for alle såvel borgere som politikere, så snart de er indsendt.
Parterne bag budgetforlige mødes den 5. december og drøfter eventuel tilpasninger af spareforslagene på baggrund af høringssvarene. Efterfølgende behandler byrådet en indstilling, hvori de konkrete spareforslag vedtages.
Hvis Byrådet henviser indstillingen til udvalgsbehandling i økonomiudvalget, vil der være mulighed for foretræde. Det bliver enten den 10. eller 11. januar. januar Ønske om foretræde sker ved henvendelse til Aarhus Kommunes byrådssekretariat: byraadsservice@ba.aarhus.dk
I Borgmesterens Afdeling udgør sparekravet i alt 9,0 mio. kr. i 2023 stigende til 11,0 mio. kr. i 2025 og frem. Der lægges op til, at reduktionerne fordeles som ensartet besparelse på tværs af løn og øvrig administration samt tværgående puljer mv. Områderne dækker hele Borgmesterens Afdelings budget.
I forhold til løn og øvrig administration er der i tråd med forligsparternes ønske sat fokus på strukturelle tiltag, der i størst muligt omfang ikke påvirker afdelingens kerneydelser negativt. Der lægges konkret op til, at der findes besparelser inden for fire temaer:
I forhold til de tværgående områder lægges der op til, at sparekravet fordeles ligeligt mellem delområderne. Der vil være fokus på, at konkrete indsatser målrettet borgere og områder berøres mindst muligt.
Derudover er der udarbejdet finansieringsforslag angående forligsparternes beslutning om at lave en forsøgsordning med tv-transmitterede byrådsmøder.
Er du kommet til at indsende dit høringssvar til den forkerte afdeling, forbeholder Aarhus Kommune sig ret til at flytte/sende høringssvaret til den korrekte afdeling.
Høringssvar bliver løbende slettet på deltag.aarhus.dk. Det sker i takt med at høringer afsluttes. Det gør vi for at efterleve GDPR og for at sikre persondata ikke ligger tilgængelig i længere tid end hvad der er nødvendigt.
Hvis du har behov for at få indblik i gamle høringssvar, kan det ske gennem en aktindsigtsanmodning.
Læs om dine muligheder for at søge aktindsigt: https://aarhus.dk/demokrati/aabenhed/aktindsigt
H516
Christina Vadstrup Petersen
Borgmesterens Afdeling
Mail: cvp@aarhus.dk