Gå til hovedindhold

Høringssvar

Ny ramme for lokal kvalitetsopfølgning og tilsyn i Børn og Unge

Børn og Unges nye ramme for lokal kvalitetsopfølgning og tilsyn

Høringssvar fra Rosenvangskolen MED-udvalg
Børn og Unges nye ramme for lokal kvalitetsopfølgning og tilsyn
Indledende kommentarer
Vi synes, det er godt, at der sker en slankning af indsatserne, så der er færre indsatsområder. Omvendt er det vigtigt, at der skabes et lokalt råderum således, at der ikke skal bruges ressourcer på områder, som måske ikke er relevante.
Vi bakker fuldt ud op om ambitionen om at mindske det bureaukratiske arbejde.

Dog er der brug for at få afklaret hvilke ulemper, risici/betænkeligheder eller positiv opmærksomhed man bør have med sig ved brugen af denne form for kvalitetsopfølgning?
Læringssamtaler Høringssvar
Hvilke bemærkninger har I til forslaget om læringssamtalen, herunder:
• Deltagerkreds
• Kadence
• Antal læringssamtaler
• Samtalens fokus, opfølgning
• Andet / Yderligere - Hvordan sammensættes skolerne? Er det skoler i samme distrikt er der fare for at konkurrencen bliver et forstyrrende element.
- Kunne der skabes indflydelse på hvilke skoler der sættes sammen?
- Hverken læringssamtalerne eller læringsmiljøobservationerne må blive en anledning til at øge eller fastholde antallet af konsulenter i Børn og Unge.
- Hvordan sikres det, at der er læring og dialog, når baggrunden er tilsyn/kontrol?
- Hvordan er ressourcer/tid til observationer og forberedelse og deltagelse i samtalerne tænkt ind i udkastet?
- Hvordan er ressourcer/tid til at udvikle inddragelse af børnene tænkt ind i udkastet?
- Der kan være etiske aspekter i, at elevrådet inddrages i tilsynsopgaven.
Læringsmiljøobservationer Høringssvar
Hvilke bemærkninger har I til forslaget om læringsmiljøobservationer, herunder:
• Deltagerkreds
• Kadence
• Antal læringsmiljøobservationer
• Samtalens fokus, opfølgning
• Andet / Yderligere - Hvordan observerer man på et undervisningsmiljø, uden at observere på læreren og eleverne?
- Hvilken status har læringsobservationerne?
- Hvordan defineres og hvem har retten til at definere hvad den fælles forståelse af, hvad et godt læringsmiljø er?
- Hvad er emnerne for observationerne?
- Hvordan vil man sikre det uformelle i obersvationerne?
- Hvordan sikres medarbejdernes indflydelse, så medarbejderne har mulighed for at sige ja eller nej til en læringsmiljøobservation? –
- Hvordan sikrer vi at det ikke er den enkelte medarbejde r der bliver observeret på?
- Hvordan sikres, at en læringsmiljøobservation ikke får direkte eller indirekte ansættelsesmæssige konsekvenser for den observerede medarbejder?
- Hvordan sikres, at der bliver fokus på rammevilkårene for at kerneopgaven og ikke en vurdering af medarbejdernes evne til bl.a. at møde børnene?
- Der skal sikres en forpligtelse til at MEDudvalget spiller en eksplicit rolle i læringssamtalerne/observationerne/dataindsamlingen/valg af lokalt fokusområde/den løbende lokale omsætning af de temaer, som byrådet har besluttet?
- Hvordan håndteres de etiske udfordringer (børnenes og medarbejdernes retssikkerhed, GDPR) i læringsobservationerne og de efterfølgende samtaler?
- Hvordan håndteres det, at læringsobservationerne og de efterfølgende samtaler ikke foregår i et magtfrit rum?
- Der er stort fokus på forældre og elevernes deltagelse, men meget lidt på medarbejderne, og TR/AMR er ikke nævnt i materialet (Triosamarbejdet). Hvordan kommer de tillidsvalgte til at spille en reel rolle i kvalitetsarbejdet?
- Vi mener at både MED og TR/AMR skal involveres, så der kan tages højde for ovenstående.
- Hvordan sikres en tydelig forventningsafstemning ift. hvilken rolle de eksterne deltagere skal spille?
- Hvordan sikres at de demokratiske strukturer ,der eksisterer i forvejen bliver involveret – MED, TR/AMR
- Hvilken baggrund/forudsætning har de ”faglige konsulenter” – Hvordan sikres det, at de har relevante forudsætninger for at deltage i samtalen?
- Hvilken rolle har de enkelte deltagere i læringsobservationerne.
Datagrundlaget Høringssvar
Hvilke bemærkninger har I til datagrundlaget for læringssamtalerne? Datagrundlaget består af:
• Kvantitative datapakker
• Kvalitative data fra læringsmiljøobservationer
• Systematisk opsamlede data fra egen praksis
• Input fra 1:1 ledelsesopfølgninger
• Input fra forældre og bestyrelse
• Input fra børnene og de unge
• Andet / Yderligere - Der er ingen tvivl om, at afgrænsning og udvælgelse af data giver et bestemt blik på virkeligheden, så hvordan sikres, at skolen er med til at definere og afgrænse indholdet af datapakkerne?
- Hvordan sikres at datapakkerne ikke bliver den dominerende fortælling – hvordan inddrages de bløde dannelsesaspekter?
- Hvordan sikres, at der ikke i medarbejdernes dagligdag bliver overdreven fokus på dataindsamling, på bekostning af kerneopgaven?
- Hvordan sikrer man at data kan bruges operationelt på den enkelte skole?
- Hvordan undgår vi at data bliver brugt benchmark i fht. de andre skoler?
- Hvordan sikrer vi at dem der læser data, kan uddrage de rigtige konklusioner?
- Hvordan sikres det at der er fokus på de kvalitative data?
Tilsyn Høringssvar
Hvilke bemærkninger har I til den måde, hvorpå tilsynsforpligtigelsen løftes i den nye ramme, herunder:
• 1:1 ledelsesopfølgninger
• Tilsyn i ledelseslinjen
• Bestyrelsens tilsyn
• Byrådets tilsyn
• Andet / yderligere - Er der i ledelsesporteføljen taget højde for at de 6 1:1 samtaler, vil betyde at andre opgaver, herunder sparring med medarbejderne om kerneopgaven, måske skal nedprioriteres?
-
Yderligere bemærkninger: Høringssvar:
Yderligere bemærkninger til høringsmateriale
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Simon Nielsen

Indsendt

10/12/2020 10:47

Sagsnummer

HS5996055

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Dagtilbud og skole
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H226

Kontakt

  • Louise Heltborg Budde, lohebu@aarhus.dk, 30 52 68 73
  • Jens Møller Hald, jemol@aarhus.dk, 23 38 01 33
  • Patrick Larsen, pala@aarhus.dk, 41 87 27 57

OBS: Alle høringssvar skal afgives her via høringsportalen. Høringssvar kan ikke sendes på mail til ovenstående.