Gå til hovedindhold

Høringssvar

Ny ramme for lokal kvalitetsopfølgning og tilsyn i Børn og Unge

Høringssvar kvalitet og tilsyn i SFO

Høringssvar fra ÅFO om ’Ramme for lokal kvalitetsopfølgning og tilsyn’ i SFO
Dette høringssvar omhandler alene SFO
(der indsendes separat for DT og FU)

I ÅFO vil vi gerne appellere til, at vi fremover bruger begreberne børne- og ungemiljøer, når vi taler overodnet om miljøerne i vores børn og unges institutioner. Læringsaspektet udgør blot et aspekt af børne- og ungemiljøerne, ’læringsmiljø’ bør derfor ikke være samlebegrebet.

OM brug af kvalitative og kvantitative data i SFO
• ÅFO støtter op om, at der skal være nemt tilgængeligt, overskueligt og relevant data
• ÅFO bifalder øget fokus på inddragelse af børn og forældres perspektiv
• Tilsynsrapport skal indgå i datapakken – se afsnit om tilsyn

• ÅFO ønsker mere indflydelse, kompetence og indflydelse til SFOforældrerådene
Vi er glade for, at der kommer mere kvalitativ data, som tager afsæt i børnene og forældrenes perspektiver. Det er vigtigt at finde måder, hvor inddragesen reelt får betydning for hverdagen i SFOerne. Vi ser frem til de foreslåede vidensdelingsarrangementer.
Vi vil anbefale, at der kun skal foregå 1 årlig samtale med afsæt i disse data i stedet for de foreslåede 2.

Datapakkerne bør naturligvis behandles i SFOforældrerådet.

Vi ønsker, at så meget data som muligt skal ligge offentlig tilgængelig, så forældre kan søge viden om SFOen.

Trivselsundersøgelser i SFOen: Som det blev klart ved gennemgang af datapakker på 6-18 års området, findes der ikke meget data på SFOområdet. I relation til ambitionen om mere inddragelse af børnene, anbefaler vi trivselsundersøgelser, som forholder sig til SFOtiden. Dette kan ske i et samspil med de måske kommende børneråd i SFOerne. Det vil være oplagt også at bruge børnerådene til at definere – hvad god SFOtid er, og så medtage disse indikatorer, når der udarbejder trivselsundersøgelser.
Lokale forældretilfredshedsundersøgelser. De lokale forældreundersøgelser er afløst af nationale undersøgelser. Vi mener ikke, at de tidligere forældretilfredshedsundersøgelser eller de nuværende er særligt brugbare, da der stilles mange spørgsmål, som forældrene reelt ikke kan vide meget om. Forældre er ikke tilstede i SFOtiden.

Det er afgørende, at der spørges til forhold, som forældre reelt kan vide noget om.

Vi anbefaler, at der lokalt foretages forældretilfredshedsundersøgelser i SFOerne med overordnede, enkle spørgsmål som disse:
• Vil du anbefale dit barns SFO til andre forældre?
• Oplever du at dit barn trives i SFOen?
• Er du tilfreds med samarbejdet omkring dit barn i SFOen?
• Oplever du at det er trygt at aflevere og hente dit barn i SFOen?
• Har du haft brug for at komme i kontakt med ledelsen? Hvis ja, var det nemt?
• Er du tilfreds med kommunikationen med dig som forælder?

Om Læringsmiljøobservationer/læringssamtaler i SFO

• ÅFO bakker op om, at der indføres læringsmiljøobservationer/samtaler i SFOen med fokus på den fritidspædagogiske indsats

• Repræsentanter fra SFOforældrerådet skal deltage i læringssamtalen.

Det giver god mening med læringsmiljøobservationer/samtaler i SFO. Vi anbefaler ikke et tilsyn som i dagtilbuddene, da opholdet i SFO er kortere, mere uensartet og børnene ældre.

SFOerne har i længere tid været lidt i et limbo, hvor de enten blev tænkt som supplement til skolen eller lidt ligesom klub. Men SFO har sine egne Mål og Rammer jf. krav om målbeskrivelsen, og skal derfor også tænkes og defineres selvstændigt inden for det brede fritidspædagogiske spektre. SFOen er fritidspædagogisk tilbud målrettet børn 0-3 klasse som ligger på skolerne, samarbejdet med undervisningsdelen skal være tæt, men bør tænkes komplementært.

Mange SFOledere er blevet til indskolingsledere, som ikke nødvendigvis har pædagogisk baggrund. Det har betydet at SFOerne kæmper lidt med at finde sammenhængskraft, og savner bedre mulighed for at lære af hinanden og inspirere hinanden i arbejdet med den gode fritidspædagogik. Vi håber, at dette vil blive løftet med den nye visionen for fritidsområdet. Det vil i relation hertil være afgørende, at SFOens læringsmiljøobservationer/samtaler tager afsæt i SFOens fritidspædagogiske arbejde omkring børnene.

Det er afgørende, at de konsulenter, der skal indgå i observationer/samtaler anvendes på SFOområdet har indgående kendskab til og viden om fritidspædagogik.


OBS I ÅFO er vi bekymrede for ressourceanvendelsen i forbindelse med læringsmiljø-observationer/samtaler.
SFOernes normering tillader ikke, at ledere og medarbejdere har mange opgaver ude af huset. Vi mener derfor, at det bør overvejes, om det skal være frivilligt at deltage. Vi er klar over, at det kan forstyrre systematikken, men hvis det gør det, så må man løse normeringsproblemet først.

Hvis SFOen ikke ønsker at deltage skal det motiveres af en udtalelse fra SFOforældrerådet.


Om tilsynet i ledelseslinjen

• Tilsynet skal være systematisk, det skal være fagligt funderet, det skal ske årligt, og der skal ske en afrapportering. Tilsynet indgår i datapakken.

• Lederen af SFO skal foretage tilsynet og SFOforældrerådet skal kommentere lederens tilsyn

• Tilsynsrapporten skal fremlægges for skolelederen samt skolebestyrelse på et af de obligatoriske fællesmøder mellem SFOforældreråd og skolebestyrelse.

I udkastet til ramme for tilsyn står der, at lederen skal føre tilsyn med om ’institutionerne bliver drevet på en faglig, økonomisk og sikkerhedsmæssigt forsvarlig måde” (s. 12.). Her skal det fremhæves at tilsynet skal sikre, at SFOens budget bruges i SFOen, og at det sker i overensstemmelse med gældende retningslinjer.

Vi ønsker i forlængelse heraf, som det er beskrevet i vejledningen til arbejdet i SFOforældrerådet, at det fremhæves, at SFOforældrerådet skal indføres i budgettet, så vi sikrer, at den høringsret rådet har i forhold til budgettet bliver reel. Der er i dag ledere af SFOerne, som ikke har den nødvendige indsigt i budget og regnskab, det skal der rettes op på.

Vi anbefaler, at hvis lederen ikke har den nødvendige pædagogiske faglighed til at føre tilsyn på et fritidspædagogisk tilbud, så skal lederen opkvalificeres, eller der kan trækkes på ressourcer fra andre SFOer.

Vi ønsker et tilsyn, som også ser på andre væsentlige parametre i SFOen.
Et tilsyn skal se på forhold som disse ud fra et fritidspædagogisk perspektiv:
• Børnenes trivsel
• Normering
• Gruppestørrelser
• Indeklima
• Legemiljø ude og inde
• Forældresamarbejde
• Barn-voksenrelation
• Børnenes medbestemmelsesmuligheder


Med venlig hilsen
Sofie Bak Hansen, konstitueret formand for Århus Forældreorganisation
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Århus Forældreorganisation

Indsendt

18/12/2020 09:09

Sagsnummer

HS6898858

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Dagtilbud og skole
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H226

Kontakt

  • Louise Heltborg Budde, lohebu@aarhus.dk, 30 52 68 73
  • Jens Møller Hald, jemol@aarhus.dk, 23 38 01 33
  • Patrick Larsen, pala@aarhus.dk, 41 87 27 57

OBS: Alle høringssvar skal afgives her via høringsportalen. Høringssvar kan ikke sendes på mail til ovenstående.