Ny ramme for lokal kvalitetsopfølgning og tilsyn i Børn og Unge
Ny ramme for lokal kvalitetsopfølgning og tilsyn i Børn og Unge
Høringssvar LMU Langagerskolen
Indledningsvis vil vi gerne udtrykke vores støtte til de intentioner og den nytænkning, der ligger i materialet. Vi finder det spændende med det praksisnære udgangspunkt for kvalitetsopfølgningen og tilsyn og håber dermed, at kvalitetsopfølgningen kan blive mere nærværende og genkendelig for skolens brugere og medarbejdere.
Vi støtter Rådmandens intension i høringsbrevet:
” I forbindelse med udviklingsseminaret og de forudgående dialogmøder har der været et særligt fokus på, hvordan rammen tilpasses specialområdet, dansk som andetsprogsområdet samt de selvejende dagtilbud. På den baggrund indledes arbejdet med at beskrive og finde løsninger på disse områder, inden høringen er afsluttet. Det skyldes den korte tidshorisont fra høringens afslutning til den politiske drøftelse.” (vores understregning)
Det er vigtigt, at den nye kvalitetsopfølgning og tilsynet netop tilpasses og giver mening i den specialpædagogiske kontekst og ikke blot tillempes. Det samme er gældende omkring ”datapakker” – oplevelsen fra tidligere kvalitetsrapporter har været at datagrundlaget har været mangelfuld.
Læringsmiljøobservationerne skal tilpasses det specialpædagogiske miljø på Langagerskolen, således det ikke bliver en belastning for skolens elever.
På vegne af
LMU Langagerskolen
Aske Fomsgaard næstformand og Jens Frostholm formand
Download høringssvar som pdf