Gå til hovedindhold

Høringssvar

Ny ramme for lokal kvalitetsopfølgning og tilsyn i Børn og Unge

rammer for kvalitetsarbejde

Århus den 14.12.2020






Vedr. høringsvar Udkast til ramme for lokal kvalitetsopfølgning og tilsyn

Skolebestyrelsen på Rosenvangskolen skal herved fremkomme med følgende bemærkninger til fremsendt udkast til ramme for lokal kvalitetsopfølgning og tilsyn.
Indledningsvist bifalder bestyrelsen det igangsatte arbejde med at udvikle en ny ramme for, hvordan arbejdet med opfølgning på og tilsyn med kvaliteten af tilbuddene kan varetages. Fokus må dog som også præciseret i fremsendte materiale være på, hvorledes rammen kan skabe værdi for den lokale skole/praksis på skolen, og derigennem for børnene på skolen hhv. i tilhørende SFO/klub-tilbud. Fokus må således stedse være på læring og sparring fremfor på et øget administrativt tilsyn.

I forhold til rammens enkeltelementer, er det noteret, at denne bl.a. vil omfatte to årlige læringssamtaler, der understøttes af løbende opfølgning via kvantitative såvel som kvalitative data, herunder to årlige datapakker og en årlig læringsmiljøobservation.

Særligt vedrørende datagrundlaget, og således tillige grundlaget for og indholdet af læringssamtalerne bemærkes, at der fra bestyrelsesside er et stort ønske om, at kunne dykke ned i lokale data, herunder sammen med den lokale ledelse at have indflydelse på, hvilke data der indhentes, således at dataindsamlingen flugter med det arbejde, der i øvrigt er igangsat lokalt på skolen, såvel i bestyrelsesøjemed som i øvrigt.
I forhold til læringssamtaler deltager bestyrelsen gerne i sådanne. Det bør overvejes nærmere, hvorledes elevperspektivet relevant inddrages, således forstået om dette som anført skal ske via elevråd, eller om det vil være mere relevant på anden vis. Tillige må overvejes, hvorledes medarbejderperspektivet inddrages hensigtsmæssigt.

I forhold til valg af temaer, opfordres der til, at der ud over de allerede udvalgte temaer, gives mulighed for, at der kan medtages yderligere lokalt relevante temaer, også således at der gives mulighed for indsamling af data i forhold hertil jfr. nærmere ovenfor. Dette naturligvis med en samtidig hensyntagen til, at antallet at temaer forbliver begrænsede, således der kan arbejdes i dybden frem for i bredden med de enkelte temaer.

I forhold til læringsmiljøobservationen fremgår det ikke nærmere, hvorledes skolerne sammensættes. Dette bedes oplyst. Det vil være hensigtsmæssigt, at ledelsen på den lokale skole medinddrages i forhold til valg heraf.
Det fremgår ikke nærmere, hvorledes observationen tænkes foretaget, herunder i hvilken form samt den lokale leders indflydelse herpå. Hvorledes tænkes en observation at kunne få et tilstrækkeligt generelt/bredt indhold frem for en fokus på den enkelte lærers/klasses konkrete undervisningstime? Hvad skal udkommet af observationen være og hvorledes skal dette efterfølgende håndteres?

Bestyrelsen Rosenvangskolen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Eva Vilsgaard

Indsendt

18/12/2020 14:56

Sagsnummer

HS0288019

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Dagtilbud og skole
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H226

Kontakt

  • Louise Heltborg Budde, lohebu@aarhus.dk, 30 52 68 73
  • Jens Møller Hald, jemol@aarhus.dk, 23 38 01 33
  • Patrick Larsen, pala@aarhus.dk, 41 87 27 57

OBS: Alle høringssvar skal afgives her via høringsportalen. Høringssvar kan ikke sendes på mail til ovenstående.