Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg - Indre Aarhus Ø, 8000 Aarhus C

kommentar til planerne for indre Aarhus Ø

Til Aarhus Kommunes Høringsportal, deltag.aarhus.dk Aarhus d. 6.august 2021
Hermed kommentarer fra Midtbyens Fællesråd i forbindelse med Høringsrunden om planlægning på Indre Aarhus Ø.
Der spørges i oplægget, om det er ”en god idé, at der kan laves lokalplaner for de enkelte byggefelter”, hvortil fællesrådet svarer med et nej. Lokalplaner bør tage udgangspunkt i en gennemtænkt helhedsplan for det samlede område.
Midtbyens Fællesråd ønsker at kommuneplanen overholdes og at det særligt i Midtbyen er vigtigt bl.a. at overholde maksimum for bebyggelsesprocenter og kravene til fri- og opholdsarealer, da dispensationer her som regel drejer sig om at bygge for tæt og for højt og at droppe friarealer på terræn.
Det foreliggende udspil til udbygning på indre Aarhus Ø er ingen undtagelse; her planlægges 110.000 m2 bebyggelse, ca det dobbelte af kommuneplanens rammer og tidligere beslutninger. Udover forsvundne friarealer er også sigtelinjerne - indlagt i den oprindelige plan for Århus Ø - fra bebyggelse på Kystvejen til havet forsvundet/formindsket til ukendelighed.

Foreliggende plan for indre Aarhus Ø er ikke tænkt som en bæredygtig grøn bydel, hvilket fællesrådet ser som helt forfejlet i disse tider. Gedigen bæredygtighed kan bidrage til at gøre bydelen langt mere attraktiv end det skitserede, hvor bydelen fremstår uden sammenhænge og med meget lidt grønt.
Hvis de fremlagte planer bliver realiseret forsvinder hele midtbyens kontakt med havn og vand og erstattes af en betonmur af bebyggelse.
Vi læser af planen, at trafikdelen vil gøre bydelen til en bilracerbane, og hvor en planlagt skole, som jo er et større trafikmål, samtidig ikke er placeret ved de større veje på Ø.

Fællesrådet ønsker, at kommunen præciserer de overordnede bæredygtighedsmål/kriterier, som derefter udmøntes som krav til kommende bygherrer. Bedst vil det være, hvis kommunen ikke sælger grundene men forbliver grundejer, og stiller arealer til rådighed for bl.a. almennyttigt, varieret byggeri.

Set fra fællesrådets side betyder bæredygtighedskravene bl.a. udbygning af den kollektive trafik med elektriske shuttlebusser, en udbygget struktur af el-lade-stationer og et attraktivt fodgænger-og cykelnet.

Bæredygtighed ift disponering af arealerne betyder bl.a. en kraftigt udvidet planteplan, hængende haver og grønne facader, og udnyttelse af kontakten mellem vandet, havnen og byen.

Fællesrådets ønsker om bæredygtighed ifl kommende byggeri betyder bl.a. at der skal etableres solceller på tage og facader, og at der kræves lavere bebyggelsesprocent, så opholdsarealerne bliver på terræn og ikke henvises til tageterrasser. At ’tagene kan aktiveres til ophold’ og henvise beboernes ophold hertil, vil ikke kæde bebyggelsen sammen med byen, men isolere beboere fra midtbyen. Med ophold på tagene skabes der ikke byrum med byliv.
I byggeriet skal der indbygges genanvendelse af regnvand og diversitet i beplantning, miljø og beboersammensætning. Vi ønsker at 50 % af boligerne bliver almene, så de er til at betale for almindelige familier.
Fællesrådet ønsker at det beskrives i planerne, at byggematerialer skal være klimavenlige og venlige ift mennesker og miljø, både i produktion og levetid.
Fællesrådet ønsker at der arbejdes ud fra en helhedsplan, i stedet for en stribe lokalplaner. Vi ser gerne en helhedsplan sammen med Pier 3, hvor der kan etableres en bypark med idrætsfaciliteter, som vi mangler i Midtbyen.
Fællesskaber skal tænkes ind - som vi netop har nævnt med opholdsarealer- med krav om fælleslokaler i alle boligejendomme, såsom værksteder, vaskeri, depotrum, samt parkering til og opladning af cykler og biler.

Området langs med kanalen må ikke privatiseres. Her kan etableres et attraktivt grønt areal med plads til butikker, cafeer og institutioner m.v.
Der skal stilles krav om underjordiske parkeringspladser, også til brug for naboerne på Skovvejen, Nørre Stenbro og Latinerkvarteret, hvor P-forholdene er hårdt presset af nybyggeri.
At der planlægges med ’ otte etager mod Bernhard Jensens Boulevard og 5 etager mod Kystvejen/Dagmar Petersensgade’ går fællesrådet stærkt imod. Det vil fjerne sammenhængen mellem den eksisterende by og bugt og fuldstændig afskære midtbyens fra havn og vand. Husk at flere bygninger i Kystvejen overfor er 3-4 etager, bl.a. meget fine og detaljerede ejendomme.

De omtalte fællesskaber mellem midtbyen og de nye bydele skal sikres med grønne passager mellem ejendommene - alt det, som borgerne i forbindelse med høringer og møder har efterlyst. Det betyder at der skal gøres op med planen om opdelte byggefelter - hvor der bla. nævnes at også område H - som er nævnt som placering af ny skole - kan sælges; uforståeligt!

Fællesrådet ønsker at der planlægges efter en helhedsplan, hvor infrastrukturen må være starten og løses først, derefter sikring af grønne arealer på terræn og grønne forbindelser over Kystvejen til sikker og attraktiv færdsel.
Og endelig, at der stilles ganske stramme arkitektoniske krav til nybyggeri, så eksisterende byggeri på Kystvejen ikke ’tromles’.

Det er fællesrådets klare holdning, at betingelser, krav og forventninger - også ift CO2-aftryk- skal formuleres for Indre Aarhus Ø, før der overhovedet tænkes i ’byggefelter’.

Med venlig hilsen

For Midtbyens Fællesråd
Solveig Munk, Hans Bjerregaard, Vibeke Skjøttgaard og Thomas Kruse

Kontakt: thkruse4@gmail.com
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Thomas Kruse

Indsendt

05/08/2021 12:12

Sagsnummer

HS5900053

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Emneord
Kommune- og lokalplanlægning
Område
Midtbyen
Hørings-id

H323

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00