Tillykke med de fine projekter der har vundet byggeretterne på Indre Ø.
Dorte Mandrup projektet er rigtig fint. Det er jo den første bygning på den første grund når hele planen er udbygget. Projektet giver stedet karakter og vil stå som en port bygning til den nye bydel Aarhus Ø.
Hvorfor er kanalerne der deler pier 3 op i 3 ører i helheds- og dispositionsplanen ikke tegnet op / med i debatmaterialet omkring planlægning og udbud af Indre Ø ?
Det vil være et fundamentalt brud med de planer der er godkendt de planlagte kanaler ikke bygges som planlagt. En reducering af kanalmotivet vil reducere Knud Fladeland planen væsentligt. Kanalmotivet er hovedmotiv i planen og de giver bydelen den karakter som kan opleves på den nordlige del af de næsten færdigbyggede 4 første øer. Det kanalmotiv der er planlagt via byplan konkurrence er jo hovedmotivet i planen sammen med Bernhard Jensens Boulevard hvor letbanen kan rulle ud på tværs af Kanalerne , tilsammen er de to hoved elementer der giver Aarhus Ø identitet og skaber en sammenhængende havnebydel med blå rekreative elementer, skabt af konteksten, og et dobbelt grønt trafiksystem, hold fast i det motiv, vi har en plan hold fast i den.
De store planer der planlægges, både helhedsplanen og dispositionsplanen er politisk besluttede planer som har udgangspunkt i konkurrencen om de bynære havnearealer er gennemførte overordnede planer som vel SKAL følges de er jo besluttede af byrådet og der er bruget mange ressourcer på at planlægge og det er jo de besluttede planer man køber ind på når man vælger at bo på Aarhus Ø både som beboer og med sin virksomhed.
Hvad skal vi med byplanlægning hvis de overordnede træk i besluttede planer ikke følges så Aarhus Kommune bør ikke / kan vel ikke sådan bare lige udradere væsentlige elementer i de besluttede planer, kanalerne undervejs i den videre planlægning, så der henstilles til at følge de planer der er gennemført og besluttet i helhedsplan og dispositionsplanen.
Lodstårnet er bevaret i både Helhedsplanen og Dispositionsplanen. Lodstårnet er element som i fremtiden med fordel kan genbruges og det vil kunne stå som et væsentligt industrikulturhistorisk pejlemærke på Pier 3.