Overordnet set er det 12 meget fine anbefalinger. En ting er dog at formulere nogle målsætninger men noget andet er mulighederne for at de bliver realiseret. Og først da har det været en succesfuld mission. Hermed følger nogle enkelte konkrete kommentarer.
Punkt 2: Tag ansvar for debatten på de sociale medier.
I praksis er det en meget svær opgave at leve op til anbefalingen, da det vil kunne være meget arbejdskrævende. Men respekt for at gøre forsøget.
Punkt 3: Styrk de lokale medier.
I debatmødet på Dokk1 blev det udlagt som de lokale kommercielle medier (Stiften, Jylland-Posten, P4Østjylland og TV2 Østjylland) og de er pressede på læser-/lytter-/seerskaren. Alle fire beskrev en situation hvor de ikke kunne dække meget lokale emner fordi “det skulle være af almen interesse”. Det eneste meget lokale forslag bestod i et mail-baseret nyhedsbrev.
I mange lokalområder (dem, der er dækket af et fællesråd) findes der allerede lokale blade ligesom der findes lokaltforankrede Facebook-grupper mv. Disse varetager ofte en vigtig opgave med at fortælle de helt nære historier, som kun har interesse for lokalområdet. De papirbårne udgaver er fortsat meget vigtige, men udkommer ikke ret tit, da de drives af græsrødder.
Punkt 5: Mød borgerne, hvor de er
Et element, der ikke bliver berørt, er annonceringsproblematikken: hvordan får man kontakt til målgrupperne. Det kan nogen gange være en stor udfordring. Ligeledes kan det være meget vanskeligt at finde et tidspunkt som vil passe alle grupper. Det skal der arbejdes med.