Gå til hovedindhold

Høringssvar

Et nyt Nørreport

Et nyt Nørreport for beboerne og midtbyen med focus på bæredygtighed, gøn-blå områder og trafikforhold.

Nedenfor i punktform høringssvarets hovedelementer. Hvert punkt indledes med generelle ønsker og betragtninger for hele området. Mere specifikke ønsker relaterer sig hovedsageligt til selve Nørreport og området NORD herfor - dvs. Nørrestenbro.

1) GRØNNE/BLÅ OMRÅDER: Der ønskes grønne områder - gerne med klimasikring - til ophold og aktiviteter for alle. IKKE mere bebyggelse/beboelse og ingen høje huse. Specifikt: Fuld støtte til planer om grøn-blå omdannelse af selve Nørreport (Delområde 1). Delområde 2 (Nørrestenbro v. p-pladsen): Der ønskes anlagt et grønt område i henhold til "Strategi 1 og 2" så altså fuld støtte til Scenarie 1 uden yderligere nybebyggelse - evt. med bevarelse af et mindre antal overjordiske p-pladser i et afgrænset område og bevarelse af kælder p-pladser. Argumentation: Området nord for Nørreport/Nørrebrogade er aktuelt blevet tilført 89 boliger (Knudrisrækkerne) og et endnu ukendt stort antal i nedrivningsområdet langs nordsiden af Nørrebrogade. Dertil kommer et formentlig enormt boligbyggeri på "Hængslet" umiddelbart på østsiden af Kystvejen. Området kan ikke bære mere bebyggelse og beboelse, hverken miljømæssigt eller trafikalt. Bliver der alligevel tilført boliger til området bør der være krav om, at det er boliger af en kvalitet og størrelse, der gør det attraktivt, at bliver boende i en længere periode. Nørrestenbro har rigeligt af studielejligheder o.l., hvor beboerne typisk kun bliver boende i kort tid. Delområde 3: Glimrende, at omlægge trafikken på Østbanetorv så et grøn-blåt område på solsiden kan etableres. Ligelede god idet, at "begrønne" Molsgade og i øvrigt meget gerne også Knudrisgade. For sidstnævntes vedkommende savner helhedsplanen efter min mening i høj grad opmærksomhed (se nedenfor).

2) BOLIGER: I det omfang, der alligevel bliver tilført nye boliger til hele området bør fokus rettes meget mere imod, at det gøres BÆREDYGTIGT. Der er netop idenfor de sidste år nedrevet et meget stort antal bygninger i området bl.a. på på vestsiden af Knudrisgade/nord for Nørrebrogade samt på Sandgravvej (hvoraf flere var bevaringsværdige og af indiskutabel kulturel værdi). Nybyggeri er enormt energi og miljøbelastende sammenlignet med renovering/ombygning af eksisterende bygninger. Aarhus Kommune bør gøre meget mere for, at understøtte og kræve bæredygtig byfornyelse frem for nedrivninger og nybyggeri ikke mindst i det aktuelle område.

3) TRAFIK OG PARKERING: Hele området er i sagens natur svært trafikalt belastet. Støj-, lugt- og støvgenerne er til tider betydelige. Aflastning, der hvor det overhovedet er muligt, er ønsket og tiltrængt. Ligeledes er muligheden for parkering for beboerne noget, som kræver opmærksomhed. Herunder også mulighed for, at oplade ELBILER når man nu ikke har p-plads på egen grund. Specifikt har gaderne KNUDRISGADE OG NØRREGADE/NØRRE ALLE efter min mening fået alt for lidt opmærksomhed igennem årene. Disse gader benyttes af alle mulige former for trafik, hvoraf en stor del er gennemkørsel. Ikke mindst i KNUDRISGADE køres ofte alt for stærkt og det er for mig helt uforståeligt, at der ikke for længst er indført fartbegrænsning på højst 40km/t og trafikdæmpning. I mange andre byer og lande ville dette være sket for lang tid siden. Det er en gade, hvor folk bor og færdes og der er mange bløde trafikanter. Der er flere daginstitutioner i området og snart vil der være ud- og indkørsel til 89 nye bolliger i Knudrisrækkerne. Trafikdæmpning og fartbegrænsning foreslås indført hurtigst muligt sammen med plantning af træer og anden "begrønning". Lad os også få gjort Nørre Alle til en allé igen. Kræver disse forandringer omlægning af busruter må disse så omlægges. ELLER man kunne forbeholde gaderne til den kollektive trafik, beboerkørsel (reguleret med pullerter) og bløde trafikanter.

I forhold til P-PLADSER for kvarterets beboere foreslås, at der hurtigst mulig indføres en ordning, hvor beboerne har eneret til hovedparten af parkeringspladserne. Desuden kunne kommunen kraftigt overveje, at gå i dialog med private ejere af større parkeringsarealer (f.eks. p-pladserne for kontorbygningerne Nørreport 26 - imellem den blinde ende af Kaløgade og Knudrisgade) om beboernes mulige brug af p-pladserne, på tidspunkter, hvor kontorerne er lukkede (typisk kl.18 til 07 på hverdage og i weekenden), hvor nævnte plads står fuldstændig tom). Endelig bliver kommunen nød til, at forholde sig til, hvordan beboerne skal få mulighed for opladning af elbiler.

4) STIER OG FORBINDELSER (strategi 3): Kommunen bør overveje, at kræve (ikke blot henstille til), at bygherre i forbindelse med etablering af bebyggelser og ombygninger sørger for stisystemer og gennemgange igennem områderne. Ligeledes kunne kommunen gå i dialog med ejerforeninger i områder med gårdmiljøer om, at de skal understøtte forbindelser igennem områderne.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Finn Heath

Indsendt

16/03/2022 15:03

Sagsnummer

HS0771847

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Kommuneplan
Område
Midtbyen
Hørings-id

H410

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00