Gå til hovedindhold

Høringssvar

Et nyt Nørreport

Høringssvar fra Trafikgruppe-Nørrestenbro til Strategisk Helhedsplan for byudvikling nyt Nørreport.

Trafikgruppen ser mange gode elementer i byrådets forslag til “Strategisk helhedsplan for byudvikling nær Nørreport”.
Vi ser imidlertid store mangler i planen for trafikløsninger på Nørrestenbro. Det kommer der kommentarer til her relateret til Midtbyens Fællesråds resume over emner af særlig vigtighed.
1. Den store bygningstæthed for såvel Nørre Stenbro og Latiner Kvarters områderne giver et behov for begrønning og etablering af grønne pladser og gårde, hvor det er muligt. Vi vedhæfter:
- Trafikgruppens forslag til omdannelse af p-pladsen ved Arkitektskolen. Pladsen kan fint indgå i samspil med etablering af kulturelle og idrætslige aktiviteter i den tidligere Seest Maskinfabrik. Ned- og opkørsel til det nedre dæk flyttes til Nørreport. Indkørsel fra Kaløgade lukkes.
- omdannelsen af Østbanetorvet, Trafikgruppens forslag vedhæftes
- Begrønning af Nørreport og etablering af busbaner, vente- og omstigningsområde. Et eksempel på forslag fra Trafikgrupperne vedhæftes.
- Begrønning af alle gaderum bør integreres, hvor det er muligt.
2. Trafik-fredeliggørelse er afgørende vigtigt for at fremme et godt miljø for beboere og besøgende. Dette gælder ikke mindst for Knudrisgade, så nuværende “trafikbelejring” af Nørre Stenbro fra alle sider reduceres.
Vi noterer os med tilfredshed at planen gentager Mobilitetsplanens kategoriseringer af gaderne og borgermødernes prioriteringer for fredeliggørelse af Knudrisgade som nr. 1. Mon handlingerne følger med?
- Bilag: Knudrisgade-forslag 2019 (lavet af Ole Kiilerich)
- Bilag: underskriftindsamling ’Gør Knudrisgade børnevenlig’ (lavet af Suzanne Reitsma Bianchi). Underskriftindsamling fik mere end 100 underskrifter og blev overrakt til rådmanden i september 2021.
- Vi foreslår at der laves bredere fortove og cykelstier i Knudrisgade. For at lave plads skal gennemkørende busser ud. Busserne kan køre via Nørrebrogade og Nørre Boulevard. Der skal reduceres biltrafik og det er muligt når Knudrisgade bliver lukket.
- Fredeliggørelsen af gaden haster da Lokalplan 926 gennem boligbyggeri tilfører en masse biler til og fra området bag Knudrisgade 7-9, hvor daginstitutioner for 275 børn er beliggende. Desuden kører mange biler igennem gaden.
Det er farligt for børnene at færdes på Stålstien til daginstitutionerne. Derudover er det farligt at færdes i den smalle Knudrisgade for børn, gående og cyklende p.g.a. busser og biler i høj fart. Jf. Mobilitetsplan for Århus Midtby og underskriftsindsamling blandt forældre i daginstitutionerne. Planerne er pt bremset af forvaltningen, som vil give mulighed for at gaden skal forsyne Århus Ø med A - busser gennem gaden hvert 5 minut. Et skrækscenarie som vi må tage afstand fra. Jf. underskriftsindsamling blandt forældre i de lokale daginstitutioner. Busser og da særligt flere busser i lokalgaden Knudrisgade er i strid med byrådets vedtagne Mobilitetsplan for Midtbyen
- Fredeliggørelse af Mejlgade. Her er fredeliggørelsen primært for at bremse de hurtigt kørende cyklister. Plan vedhæftet.
- Fredeliggørelse med ensretning af den vestlige del af Kirkegårdsvej. Gaden er uden for Helhedsplanens område, men trafikken i hele Nørrestenbro spiller ind i hinanden. Derfor burde helhedsplanen have været afgrænset ovenfor Nørreboulevard. Plan vedhæftes.
3. Kvarterernes store bebyggelsestæthed betyder, at man bør undgå yderligere bebyggelse i højden, f.eks. for Kaløgade 5-7, og undgå øget bebyggelsestæthed. Særligt bør flere boliger undgås. De betyder flere biler i gaderne og mere pres på parkeringspladserne, som der i forvejen er for få af til at dække behovet hos de beboere, der bor her nu.
4. Mangel på P-plads: Under borgermødet, d. 24. februar 2022, var mange borgere bekymret om mangel på p-pladser i området. Det er ikke et nyt problem i storbyer. Kan der være plads til nye løsninger mht. bilisme? I København har det været et pilotprojekt med delebiler. Kan der stilles krav til lavere p-normer og krav om delebiler i lokalplaner og ved nybyggeri og forbedre ladeinfrastruktur til elbiler? Gør Nørrestenbro attraktiv for delebilsordninger. Vi vil gerne henvise til rapporten Analyse af forskellige typer delebilisme og deres effekter i København (2021), og Handlingsplan for delebilisme 2021-2025, som blev lavet efter et pilotprojekt i København.
Link: Analyse af forskellige typer delebilisme og deres effekter i København (2021): https://urbancreators.dk/wp-content/uploads/2021/02/2021-Analyse-af-forskellige-typer-delebilisme-og-deres-effekter-i-Koebenhavn-Urban-Creators.pdf
Link: Handlingsplan for delebilisme 2021-2025: https://kkdk.webprod.kk.dk/sites/default/files/agenda/ceef506f-02be-47ed-a5ec-beb69e0912e2/1ae13c2e-244b-427e-97bb-50d7a4c05186-bilag-2.pdf

Kan det nederste dæk på P pladsen Nørreport inddrages til beboerparkering? Kan de mange private P - kældre under nybyggeri i området nordvest for Knudrisgade indgå i en løsning? Kan der sættes et maksimum på kun beboerlicens til en bil pr, husstand? Og ingen P-licens til gaderne for beboere med adresse, hvor der er egen P plads / P kælder? Kan vi få en dialog om dette?
Der mangler pladser til cykelparkering overalt. Både til almindelige cykler og ladcykler, som der bliver flere og flere af. Kan man lave ladestationer til elcykler?

En by der er god for børn er god for alle. Byudviklingsprojekter og trafikløsninger bør særligt vurderes efter deres værdi og kvalitet for børn.
Resume: Helhedsplanen mangler visioner og strategi, for en miljøvenlig mobilitet og transport gennem kvartererne, for parkering af biler, cykler og delebiler, for begrænsningen af gennemkørende personbiler og fremkommelighed for tog, busser og omstigningsmuligheder for disse. Vi har her givet et par ideer til at rette op på manglen.
Det er en overordentlig stor mangel ved den fremlagte plan at den nordvestlige del af Nørrestenbro ikke indgår i planen, visionerne og strategierne.
Der er siden den offentlige forhøring i 2019 tilføjet et stykke af Nørrebrogade i planen, uden at der gøres rede for strategier for dette område og hvad meningen er med denne tilføjelse. Vi kunne ønske os at det var for at der blev etableret indkørsel til P-kældre for nybyggerierne i Nørrebrogade fra gadestykket her. Lokalplan 926 siger at de skal køre gennem Knudrisgade, ind ad Stålstien og ned i P-kældre herfra.
Jf. ovenfor så er det en helt gal strategi som på ingen måde bidrager til fredeliggørelsen af Knudrisgade.

Stålstien, den sti og kørebane, der er til daginstitutionerne bag Knudrisgade til 275 børn at færdes på dagligt, er katastrofal elendig. Fortovene er alt alt for smalle, fordi både byggeri bag Knudrisgade 7 og Knudrisgade 9 er tilladt bredere end tidligere byggeri. Derefter skal børnene sno sig forbi parkerede og kørende biler. Det er en katastrofe. Hvad er planen for fredeliggørelse af denne sti til daginstitutionerne? Se vedhæftet billede ’Knudrisgade-adgang Ståltien’.
Vær opmærksomhed på: Gennemkørende trafik (personbiler, busser og letbane) i Knudrisgade, Nørregade, Nørrebrogade, Nørreport udgør en barriere for kontakt mellem bydelene Latinerkvarteret, Ø-gaderne, Nørrestenbro og mellem nordvest og sydøst af Nørrestenbro.

Vær opmærksom på at de mange stiforbindelser gennem gårdene, der er indtegnet forudsætter tilladelse til det fra ejerne af de porte gennemgange man går igennem.

Trafikgruppe Nørrestenbro
- Ole Kiilerich
- Ole Kristian Jensen
- Solveig Munk
- Suzanne Reitsma Bianchi
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Suzanne Reitsma Bianchi

Indsendt

22/03/2022 22:39

Sagsnummer

HS9705663

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Kommuneplan
Område
Midtbyen
Hørings-id

H410

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00