BRT-busser på Ringvejen
Er Aarhus ved at være moden til O3?
Jeg er stærkt bekymret for kommunens planer om en udvidelse af Ringvejen!
Jeg savner analytisk belæg for planen om udvidelse af Ringvejen til 6 spor. Jeg kan forstå, at man vil undgå busforsinkelser og spare busoperatøren for ekstraudgifter for 1 mio. årligt, men jeg sætter spørgsmålstegn ved den reelle værdiskabelse ift. et – formentligt - milliarddyrt projekt. Har man analyseret de trafikale og økonomiske effekter af i stedet at justere køreplaner og evt. indsætte ekstra busser i myldretiden? Er der udarbejdet øvrige analyser, eksempelvis analyser der giver en troværdig vurdering af, hvor meget trafik man kan flytte fra biler og til BRT-busserne? Har man overvejet muligheden for etablering af endnu en Ringvej fra Viby til Skejby i de mindre beboede områder uden for byen? En O3 kunne være et godt alternativ, som aflastning for den eksisterende Ringvej og bør kunne etableres med mindre konsekvenser for færre mennesker.
Vi, der bor på Hasle Ringvej, lever i forvejen dagligt med et højt støjniveau - et støjniveau der forventeligt forværres ved udvidelse af Ringvejen, med øget trafik tættere på vores huse og haver. Det vil have helbredsmæssige konsekvenser for beboerne, hvis støjen forværres, og der bør derfor foretages målinger af det nuværende støjniveau for at sikre, at en eventuel gennemførelse af projektet som minimum ikke forværrer støjniveauet for beboerne.
En evt. udvidelse kan kun ske på Hasle Ringvej enten ved reducering af kørebanernes bredde (med sandsynligvis flere ulykker til følge) eller ved inddragelse af villavejen bag den nuværende støjmur. Da der fortsat vil være behov for en lokalvej, så beboere, ambulancer, skraldebiler m.m. kan komme til husene, må der forventeligt eksproprieres delvist for at etablere ny adgang til husene. En delvis ekspropriering vil være en markant forværring af ejendommene og have en stor negativ effekt for beboerne. Eksisterende havearealer mistes og havernes brugsværdi forringes som konsekvens af at arealerne reduceres, samtidigt med at støjen rykker nærmere. Endvidere vil en reduktion af matriklernes areal medføre, at bebyggelsesprocenten stiger, hvilket forringer mulighederne for udbygning. Vi bor selv på en matrikel, som tidligere er delvist eksproprieret i forbindelse med anlægning af cykelsti under Ringvejen, hvorfor en yderligere reduktion af vores haveareal vil gøre vores udeområder tæt på ubrugelige. Derfor er vi absolut ikke tilhængere af en delvis ekspropriering.
Fuld ekspropriering af den ene side af Hasle Ringvej er en mulighed, som friholder den side af Hasle Ringvej, der ikke eksproprieres fra de negative konsekvenser ved udvidelse af Ringvejen - under forudsætning af, at støjniveauet ikke øges. Dog har denne løsning naturligvis stor konsekvens for den side, der eksproprieres. Disse bør i så fald holdes skadesfri, også med henblik på, at eksproprierede beboere mister deres nuværende rabat på ejendomsskatten.
Krydset ved Herredsvej er i dag et meget farligt kryds, hvor der jævnligt sker ulykker. Der bør tages højde for, at Hasle Skole ligger på Herredsvej, og der er derfor mange skolebørn, dvs. sårbare, bløde trafikanter, som benytter krydset dagligt. Vi har allerede i dag eksempler fra kvarteret, hvor skolebørn har været involveret i ulykker. En udvidelse af vejen med mere trafik vil øge risikoen for ulykker og personskader, og der bør tages højde for, hvordan man kan reducere antallet af ulykker i krydset ved eventuel gennemførelse af projektet.
Afslutningsvist håber jeg, at man fra kommunens side fastholder tidsplanen, da beboere på den planlagte udvidelsesstrækning reelt er stavnsbundne, indtil planerne enten er skrinlagt eller gennemført. En eventuel forlængelse af projektet kan have store menneskelige konsekvenser for beboerne på strækningen.
Download høringssvar som pdf