BRT-busser på Ringvejen
Re: BRT-busser på Ringvejen
Kære Aarhus Kommune,
I henhold til jeres besked i e-Boks om invitation til at indgive høringsvar i forbindelse med eventuel implementering af BRT-trafik i Arhus, har vi følgende kommentarer.
Brevet i e-Boks skyldes, at vi er bosiddende på Skolevangs Allé 4D i Risskov, hvorad der tilsyneladende kan anlægges en eller flere BRT-ruter, dog blandet med øvrig trafik.
Ligeledes er det ene af de to, konkurrerende, forslag til anlæg af BRT-terminal i nord, angivet til at kunne blive placeret ret tæt på vores bopæl.
Vi er, for så vidt, enige i, noget bør gøres ved den trafikale situation på Ringvejen, og, for så vidt, også at tilføjelse af flere strækninger med dedikerede busbaner må formodes at mindske de indbyrdes gener for både bus- og biltrafikken.
Således er vi, i udgangspunktet, positivt indstillede overfor anlæggelse af BRT-drift, dog med følgende forbehold, hvorunder nogle bygger på personlige observationer af lokale forhold.
1. Kommer der for megen bustrafik i netop vores umiddelbare nærhed?
2. Gener for trafik til Risskov Skole og Risskov Bibliotek/Borgerservice?
3. Gener for biltrafikken?
4. Slid på vejen?
Ad 1.: P.t. kører der én buslinje, 6A, lige udenfor vor bopæl - det er acceptabelt, selvom særligt Therese bemærker rystelser og larm ved nogle passager. Det betrygger os, at der forventes benyttelse af elbusser, men ved anlæg af en terminal i nærheden, hvis denne vælges, er vi bekymrede for, hvor mange linjer, der vil blive ført ad Skolevangs Allé.
Ad 2.: Så vidt vi kan se, vil frekvensen herude blive nogenlunde sammenlignelig med den nuværende 6A, men hvis svaret på punkt 1. er, at der vil blive ført flere linjer ad Skolevangs Allé, er vi bekymrede for, om det vil føre til større gener med at krydse vejen for, særligt gående og cyklende skolebørn, og andre på vej til eller fra Risskov Skole samt Risskov Bibliotek, der også fungerer som Borgerservice.
Ad 3.: Det må være et håb, at en del af biltrafikken overgår til bustrafik, hvilket vil være kærkomment, men om dette faktisk realiseres, er nok mere tvivlsomt. I myldretiderne morgen og eftermiddag, er det allerede relativt svært at komme ud af, og ind i, vores indkørsel, hvilket, ved kun én linjeføring ad Skolevangs Allé, ved tilsvarende frekvens af den nuværende, dog stadig vil være acceptabelt, men derfor afhænger denne bekymring, ligesom punkt 2., af svaret på punkt 1.
Ad 4.: Relativt ukompliceret fysik tilsiger, at tungere køretøjer giver mere slitage på de veje, som de kører på. Særligt busser og lastbiler kan trykke veje så meget, at der dannes "spor" af fordybelser, der med mellemrum må udbedres. Et godt eksempel herpå ses på den meget bustrafikerede vej på Klostertorv. Det er oplagt, at også den bekymring for hyppigere behov for vejarbejde, til en hvis grad afhænger af punkt 1., ligesom de andre, men med indførelse af nye busser bemærker vi også (se eventuelt https://en.wikipedia.org/wiki/Bus_rapid_transit), at BRT-systemer ofte opererer med større busser end normal busdrift. Vi har ikke kunnet finde materiale om, i hvilket omfang det må forventes, at BRT-busser i Aarhus bliver større end de "normale", men vi må antage, at det bliver de. Følgelig er vi bekymrede for, om underlaget på Skolevangs Allé (og, for så vidt, andre veje) kan holde til det, og om det er blevet undersøgt. Det er oplagt, at dette punkt også kan forstærke bekymringerne anført i punkterne 2. og 3.
Således må konklusionen af dette, vort høringssvar, være, at vi ikke føler, at vi på et tilstrækkeligt oplyst grundlag kan acceptere det fremlagte, men at dette kan ændre sig ved yderligere oplysning (under forudsætning af, naturligvis, at disse oplysninger ikke bekræfter vore bekymringer, eller giver anledning til nye).
Med venlig hilsen,
Therese Sølvkjær Haugstrup
Sune Mølgaard
Download høringssvar som pdf