Gå til hovedindhold

Stop problematiske vejlukninger og gentænkt byens infrastruktur.

Antal støtter: 1547 af 1500
Forslaget

Udviklingen i Aarhus har for længst overhalet fortidens beslutninger for infrastrukturen i midtbyen. 

Byrådet bør derfor sætte  tidligere beslutninger om biltrafiksanering på hold, indtil der er lavet nye grundige analyser af de nutidige trafikale udfordringer i vores midtby. 

Store infrastrukturelle beslutninger påvirker alle, og derfor skal de træffes ud fra grundig og nutidig planlægningen og omfattende inddragelse af byens borgere og det erhvervsliv, der er med til at skabe livet i midtbyen. 

Derfor skal alle planer omkring delvis lukning af Park Alle, Banegårdspladsen samt Frederiks Allé stoppes indtil konsekvenserne af disse beslutninger har været fremlagt offentligt, så byen borgere og erhvervsdrivende ved hvad det i praksis vil betyde for dem. 

Bemærkninger

Aarhus har de sidste uger være voldsomt udfordret på biltrafikken. Årsagen er at man fra politisk side, var begyndt at udmønte beslutningen om at lukke Vesterbro Torv. En beslutning der blev taget et for mange år siden i en ret anderledes virkelighed. Der er sket rigtig meget i vores by siden beslutningen om at lukke vise af byens gader blev truffet i 2018. I dag har vi et helt andet Aarhus end den gang, også på trafikområdet.

Udviklingen af Aarhus Ø (pier 4) er snart færdig og her bor og arbejder efterhånden rigtigt mange mennesker. Hele godsbanen arealet er udviklet og indflyttet og man har herudover sat gang i en voldsom udvikling af Sydhavnen. 

Populært sagt har byen udviklet sig fra at være ”Mega Herning” til at være ”Lille Berlin”. 

Særligt efter Kulturåret er Aarhus nu blevet en turistby med langt over en halv million besøgende om året. I mellemtiden er byen vokset med over 27.000 nye borgere. Det svarer til hvis hele Sønderborg rykkede teltpælene op og flyttede til Aarhus. Der er samtidig skabt 32.000 nye arbejdspladser. 

Mange af de nye borgere og de nye arbejdspladser er desuden kommet til på og i forbindelse med havnearealet med dårligst mulige trafikale forhold.

Kort sagt har byen udviklet sig lagt over hvad der må have været forventningen i 2018. 

”Byens råd” har i samme periode også ændret sig. I dag er der kun 14 tilbageværende medlemmer af det byråd, der i sin tid traf mange af de trafikale beslutninger man forsøger at implementerer i dag. Det må derfor være på sin plads, at det nye byråd som minimum genbehandler de trafikbeslutninger, der blev truffet den gang så de nyvalgte, også føler et nødvendigt ansvar og ejerskab for dem. Det er for nemt i stedet for blot at fraskrive sig ansvaret for dem og blot henvise til, at de er truffet af et tidligere byråd.

At ændre på trafikstrukturen i så stor og kompleks en by som Aarhus kan ikke baseres på en drøm om at biltrafikken forsvinder op i den blå luft blot man lukker gader. Det kræver grundig nutidig planlægning og forberedelse samt ikke mindst rettidig forberedelse så de biler, der er i byen nu og fremtidigt, kan komme til og fra på en anden og rimelig måde.

Stor respekt for målet om en fredeligere og grønnere by, men ”byens råd” må naturligvis være forpligtiget til at løse ”byens trafikproblemer”, som det i øvrigt selv har være med til at skabe gennem den byudvikling det langt hen ad vejen selv har besluttet.

Afstemning start
Afstemning afslutningsdato
Vil du vide mere?

Forslaget har været behandlet i Aarhus Byrådet. Byrådet kunne ikke tiltræde forslaget.

Førstebehandling i Byrådet den 4. juni 2023
Se byrådsmødet her (punkt 2): Aarhus Kommune - 04-06-24 – Møde i Byrådet (kommune-tv.dk) 
Se mødematerialet her (punkt 2): Aarhus Byråd - Byrådssalen

Udvalgsbehandling i Teknisk Udvalg den 26. juni 2024
Se mødematerialet her (punkt 2): Teknisk Udvalg - Udvalgsværelse 398 (aarhus.dk)

Andenbehandling i Byrådet den 14. august 2024

Se byrådsmødet her (punkt 13): Aarhus Kommune - 14-08-24 – Møde i Byrådet (kommune-tv.dk)
Se mødematerialet her (punkt 13): Aarhus Byråd - Byrådssalen