Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen
BRT busser alternativ rute via Fredensvej, 8260 Viby J
Høringssvar til den alternative busrute ved Fredensvej
I filmen “Odds 777” sang Liva Weel den smukke sang "Glemmer du," og linjerne fra sangen passer godt til den situation, vi står i nu:
"Glemmer du, så husker jeg det ord for ord
Alting brast, men det gør heller ikke spor
Minderne har jeg da lov at ha'
Dem kan du aldrig, nej aldrig ta'"
Det virker som om, Aarhus Kommune har glemt, hvorfor den nuværende busrute, linje 11, kører ad Grundtvigsvej, drejer ned ad Rørdamsvej, og derefter fortsætter ud på Skanderborgvej, før den igen drejer ned ad Viby Ringvej. Den oprindelige busrute gik via Grundtvigsvej, direkte over Viby Torv og videre på Viby Ringvej. Nu vil jeg fortælle, hvad jeg “husker.”
Den 29. april 2002 skete en tragisk dødsulykke ved krydset Grundtvigsvej/Viby Torv – en hændelse, som enhver forælder frygter. Som Jyllands-Posten skrev:
"Pigen var ved at gå over for grønt lys i en fodgængerovergang, da hun blev ramt af bussen, der var ved at svinge til højre. Hun kom under bussens forhjul og var formentlig dræbt på stedet."
Efter denne tragiske ulykke blev der under Socialdemokratiets rådmand for Teknik og Miljø, Peter Thyssen, taget flere skridt for at forbedre sikkerheden i området (se Aarhus Kommunes eget arkiv). Dette omfattede blandt andet en omlægning af busruterne i Aarhus for at minimere risikoen for lignende ulykker, især i områder med stor krydsning mellem fodgængere og køretøjer.
Ændringerne i busruten blev en del af en bredere strategi for at forbedre trafiksikkerheden, herunder bedre skiltning, ændrede lysreguleringer, og øget opmærksomhed på farlige kryds. Målet var at skabe en mere sikker trafikafvikling og beskytte fodgængere, især i travle områder som Viby Torv. Der blev også etableret cykelstier på Grundtvigsvej som en del af disse tiltag.
Disse initiativer blev suppleret af opdateringer i Midttrafiks køreplaner og busnetværk, som krævede justeringer af nogle ruter for at tilpasse sig de nye sikkerhedsforanstaltninger. Alle disse tiltag blev gjort for at sikre, at vores børn trygt kan gå eller cykle til skole. Med den foreslåede omlægning, hvordan vil sikkerheden så være? Hvordan harmonerer det med de tiltag, der blev taget dengang for at sikre sikre krydsninger for vores børn?
Aarhus Kommune har selv fremlagt en grøn mobilitetsplan, som opfordrer til, at vi bruger bilen mindre og i stedet cykler mere. Dette kræver, at det er sikkert at cykle. Hvis busruten omlægges til Fredensvej, vil jeg personligt køre min datter i skole hver dag, selvom hun lige er begyndt i 0. klasse på Viby Skole. Jeg tror, at mange andre forældre vil gøre det samme for at beskytte deres børn, hvilket kan øge risikoen for trafikulykker med biler i nærheden af skolen.
Yderligere overvejelser som privatperson:
Jeg taler her som privatperson og baserer mine udtalelser på offentligt tilgængelig viden. Tidligere arbejdede jeg i Aarhus Kommunes Teknik og Miljø-afdeling, da fjernvarmen stadig var en del af kommunen (nu Kredsløb). I forbindelse med helhedsplanen “Bedre by i Viby” nævnte AffaldVarme i deres høringssvar, at udbygninger langs Skanderborgvej er nødvendige. Dette er relevant information:
Hovedforsyningsledningen til området bag skolen og ud til Risdalsvej løber i dag langs Fredensvej og består af rørpar DN 300 (Ø450 mm). Dette er det mest hensigtsmæssige sted for placeringen, da omlægning til Skanderborgvej ville være meget dyrt og kunne konfliktere med etape 3 af Letbanen.
På et tidspunkt vil ledningen kræve renovering, hvilket vil medføre gravearbejde på Fredensvej. Hvordan harmonerer ønsket om at omlægge en BRT-busrute med disse forhold? Dette er noget, Aarhus Kommune bør tage i betragtning og ikke kun fokusere på deres egne kortsigtede omkostningsbesparelser.
Stiften har tidligere rapporteret, at omkostningerne ved at flytte forsyningsledninger i forbindelse med Letbane-etape 2 kunne beløbe sig til 650 millioner kroner. En sådan udgift skal ikke belastes Letbanens budget, men bliver indirekte betalt af borgerne i Aarhus. Dette er en vigtig overvejelse i den nuværende beslutningstagning.
Download høringssvar som pdf