Forslag til Klimaplan 2025-2030
Klimaplan - Transport og Mobilitet
Klimaplan Høringssvar #4 - kort version af høringssvar
VI ER NØDT TIL AT GENTÆNKE AL TRANSPORT OG MOBILITET i AARHUS OG ALLE BYER. LIGE NU TRUER DET MED AT SLÅ OS IHJEL
Hvis vi gør noget i dag, der vil ødelægge livet for os selv, vores børn og de næste generationer, så skal vi selvfølgelig stoppe det omgående. Det betyder, at vi straks skal standse og omlægge transporten, som snart står for 2/3 af alle udledninger i Aarhus og 30% i hele landet. Vi ved, hvad vi skal gøre i stedet. Og det kan ovenikøbet skabe smukkere og mere grønne byer.
Frem til 20. februar er Aarhus’ Klimaplan 2025-2030 i høring. På transportområdet er den helt utilstrækkelig. Dens indsatser reducerer med 45.000-112.000 tons CO2, men transporten udleder årligt 729.000 tons. Den har ingen indsatser ift. skibe, fly, tung trafik. Mere cykling og kollektiv trafik, men for lidt og for sent. Alt for få tiltag til at minimere bilismen.
Men vi har overskredet 6 af 9 planetære grænser, så det er nu vi skal omstille.
Borgerne kan hjælpes om at lave samkørsel, deleordninger, oprette borgerting, cykle, tage kollektiv trafik, reparere og mindske forbruget. Vi kan insistere på en seriøs grøn mobilitet og vælge et grønt byråd, der tør og vil. Her er vores 10 punkter til et Manifest for Grøn Mobilitet.
10 PUNKTER TIL GRØN MOBILITET
#1 - AL TRANSPORT SKAL OVERHOLDE KLODENS GRÆNSER
I dag har vi overskredet 6 af 9 planetære grænser. Transporten har en afgørende andel i dette. Derfor skal transporten i Aarhus og alle danske byer inden for en kort tidshorisont omstilles, så alle former for transport samlet set overholder de planetære grænser.
#2 - INDRET EN ”MENNESKET-FØRST-BY”
Vores byer er indrettet efter biler, ikke mennesker. Et voksende antal biler pendler dagligt til mange gøremål, og infrastrukturen dikterer byernes udvikling. Det giver for ringe livskvalitet og trivsel i byen. Vi skal skabe en ”mennesket-først-by”, en by skabt for mennesker og fællesskaber med plads til grønne områder, natur, cykelgader, torve og mødesteder.
#3 - ETABLER BORGERTING
I årtier har magtfulde politikere fastlagt infrastruktur og byudvikling i samspil med magtfulde kapitalinvestorer. Transporten skriger på borgerinddragelse og hensyntagen til bykvalitet, klima og menneskelig trivsel. Der skal nedsættes et Borgerting, som kan samle bedste viden og komme med forslag til grøn mobilitet og byplanplanlægning.
#4 - AARHUS SOM 15-MINUTTERS BY
”15-minuttersbyen” er et redskab for grøn byudvikling, hvor hvert bykvarters beboere skal kunne nå de fleste af deres daglige gøremål inden for 15 minutters gang eller cykling og dermed undgår for meget pendling. Det giver mulighed for bykvarterer med mere nærhed, fællesskaber, mere lokalt demokrati og større sammenhængskraft. For grønne og sociale bykvarterer.
#5 - BILISMEN SKAL MINDSKES RADIKALT
84% af CO2-udledningerne fra vejtransport stammer fra de stadig flere biler: 1990 - 1,5 mio. / 2023 - 2,8 mio. / 2030 - forventet 3,3 mio. biler. Af hensyn til natur, mennesker, vores fremtid skal vi reducere bilernes antal og deles om dem i deleordninger og ved samkørsel. Vi kan indrette bilfrie zoner i byerne, Parkér & Rejs anlæg og overgå til langt mere kollektiv trafik, gang og cykling. Bilerne bliver en service vi deles om og dét, vi bruger mindst. Både byråd og borgere kan organisere samkørsel og deleordninger.
#6 - GØR AARHUS - og alle byer - TIL CYKELBY
Vi kan gøre Aarhus til en Cykelby. Alle gader inden for Ringvejen med 90.000 mennesker kan indrettes som cykelgader, hvor bilisten er ”gæst” med krav til hensynsfuld kørsel. Mange af byens øvrige gader designes som cykelgader med træer, beplantninger og natur. En by uden støj, luftforurening, bilstress. Den enkleste, billigste, mest effektive måde at udvikle infrastruktur på. Det øger borgernes sundhed og trivsel og løser byens enorme problem med klima. Vi laver supercykelstier og lader ladcykler udbringe varer.
#7 - DEN KOLLEKTIVE TRAFIK SKAL MANGEDOBLES OG GØRE ATTRAKTIV
Den Grønne Mobilitetsplan regner med, at kun 11% af al transport i Aarhus vil være kollektiv trafik i 2030, mens bilerne vil stå for 40%. Det er for ringe en omstilling til kollektiv trafik. Af hensyn til klima m.m. er vi nødt til at indrette byen med en markant udbygget letbane og et udbredt netværk af højfrekvente el-bússer, hvoraf mange kører i egne busgader og vejbaner. Fremtidens trafik er kollektiv og den er gratis.
#8 - FLY, SKIBE OG TUNG TRAFIK SKAL HOLDES INDEN FOR KLODENS GRÆNSER
Vores forbrug kræver fire jordkloder og udleder per person 13 tons CO2 årligt. Vi har 5 år til at nedbringe forbruget til én jordklode og ét ton per person. Antallet af containerskibe, fly og tung lastbiltrafik belaster kloden voldsomt. Det kan nedbringes markant ved en forbrugsreduktion. Luk lufthavnen, tak nej til krydstogtskibe. Minimer containerskib og lastbiler. Reducer forbruget.
#9 - AARHUS SOM NUL-EMISSIONSZONE
80% af vores forbrugsvarer produceres med fossil energi fra kul, olie og gas. Vores transport er baseret på fossile brændstoffer. Alternativerne - de såkaldt grønne brændsler, PtX - er ikke grønne. Inden for få år skal Aarhus være 100% emissionsfri. Det kan kun ske ved at mindske vores forbrug (og produktion) radikalt og ved grundlæggende at omstille vores transport til grønne transportformer som cykel, gang, kollektiv trafik.
#10 - INDRET EN GRØN, MENNESKEVENLIG BY MED LIVSKVALITET OG TRIVSEL
Vores by er stærkt præget af det boligindustrielle kompleks, som bygger oplevelsesfattige, tætplacerede højhuse i klimaskadelige materialer. Byudvikling og byggeri er blevet Big Business, et investeringsobjekt for kapital. Magtfulde organisationer fra bil-, vej-, beton- og brolobbyen udgør i dag det transportindustrielle kompleks. Aarhus Byråd servicerer begge industrikomplekser. Men vi skal en anden vej: Indrette byen efter menneskene, klima-, miljø- og naturens krav inden for de planetære grænser.
-----------------------------
Dette er EN KORT VERSION AF ET HØRINGSSVAR vedrørende Transport og Mobilitet i Klimaplan 2025-2030 fra foreningen Det Fælles Bedste.
De forslag vi fremsætter er indsamlet gennem efteråret 2024 via workshops og idemøder med borgere, eksperter, ngo’er, lokalpolitikere og forskere.
Du kan finde uddybende versioner af høringssvaret her:
https://detfaellesbedste.dk/wp-content/uploads/2025/01/38_nyhedsbrev_Borgerforslag_mobilitet_13.pdf
og her https://detfaellesbedste.dk/wp-content/uploads/2025/02/Klimaplan_hoeringssvar_4_GroenMobilitet.pdf
Download høringssvar som pdf