Forslag til Klimaplan 2025-2030
Kommentarer til Århus Kommunes Klimaplan 2025-2030
Når næste klimaplan skydes i gang, skal det gøres på en måde, der sikrer, at vi når i mål. 2030 er en global milepæl på klimaområdet, og Århus har - som rig, klimatung kommune - et enormt ansvar for at begrænse sine udledninger af drivhusgasser. Dette understreges af det faktum, at Danmark har opbrugt sin CO2-udledning d. 19. marts. Derfor vil jeg opfordre Århus Kommune og Byrådet til at medtænke følgende:
1. Begrænse klimaplanens afhængighed af CCS (næsten halvdelen den CO2-udledning, der skal reduceres) og undersøge alternative virkemidler, man kender og som man kan være sikre på kommer til at virke - uden forsinkelser. Århus Kommune kan sagtens opstille vindmøller ved havnen og initiere solcelleprojekter i oplandet.
2. Klimaplanen burde indeholde scope 3, så vidt det er muligt. En delvis reduktion er bedre end ingen! Kommunen kan både gøre noget ift. reklamer i bybilledet, stoppe finansieringen af Aarhus Lufthavn (som burde kunne klare sig på egen hånd, hvis den skal bestå) og helt droppe ambitionerne om en havneudvidelse. Kommunen burde også arbejde for en omstilling af fødevareproduktionen i kommunen (selvom store dele bliver eksporteret), f.eks. med en oplysningskampagne omkring plantebaseret kost.
3. Kommunen skal kraftigt begrænse klimaskadelige byggeprojekter, samt forbedre mulighederne for renovering og genanvendelse. CO2-udledningerne fra byggeprojekter er enorme pga. den fortsatte afhængighed af CO2-tunge materialer, heriblandt særligt . Vil man bygge noget fremover, skal det gøres med mere klimavenlige materialer. Det gælder diverse boligbyggeriprojekter (der er bygget rigeligt på det sidste, særligt overskuddet sommeren 2023 på 10.000 lejligheder taget i betragtning), stadionbyggeriet, Marselistunnellen osv. En delvis udfasning vil, udover at reducere det spild, som forekommer i dag, yderligere gavne det mentale helbred og indtrykket af Århus som by, så der ikke konstant er byggelarm fra tidligt om morgenen og byggerod, der er i vejen for fremkommeligheden for byens borgere.
4. Selvom det er muligt indenfor EU's rammer, skal Århus gå forrest og udfase opvarmning med biomasse og andre fossile brændsler hurtigst muligt. Udover, at biomasse de facto ikke er CO2-neutralt at brænde biomasse af, fører det til afskovning og nedgradering af naturmiljøer flere steder i verden. Det kan vi ikke være bekendt. Jeg anerkender mulighederne, der ligger i afbrænding af bioaffald, såfremt at man kan fange CO2'en, inden den slipper ud, da vi alligevel skal skaffe os af med denne. Dog opfordrer jeg her kommunen (Kredsløb) til at undersøge mulighederne for at bruge biomassen til andre formål, såsom foder til høns og grise.
5. Hvad angår transport, ser jeg klart, at midtbyen (indenfor Ringgaden) bliver bilfri til fordel for beboere, fodgængere, cyklister, børn, borgernes velvære sikkerhed og trivsel. Ærindekørsel o.lign. skal selvsagt stadig være muligt, men der er ingen tvivl om de effekter, der har været ved sådanne omlægninger i andre europæiske storbyer. Jeg foreslår udvidelse af den offentlige transport, anlæg af satellitparkeringer ved indfaldsveje, samt tilskud til den offentlige transport (det skal ikke være billigere at tage bilen). Hvis dette realiseres, vil Kommunens planer om flere parkeringshuse blive overflødigt og dermed har man slået to fluer med et smæk.
6. MERE NATUR. Kommunen har tidligere sat ambitioner om etablering af nye skov- og naturområder, men dette er gået alt for langsomt. Der er store CO2-reduktioner at hente på denne parameter, der burde komme i stedet for CCS. Dette er endnu en løsning, hvor man imødekommer flere problematikker på samme tid; flere åndehuller for borgerne, mere plads til naturen, klimatilpasning og naturlig CO2-fangst.
Jeg har forsøgt at begrænse mig, og jeg håber af hele mit hjerte, at der bliver lyttet til os, der gerne vil et endnu grønnere og dejligere Århus. Tak for opmærksomheden.
Download høringssvar som pdf