Forslag til Klimaplan 2025-2030
Flyt pendlerplads tættere på E45, hvis planen skal lykkes
Som en del af Klimaplanen for 2025-2030 arbejdes der i den grønne mobilitetsplan på at lave pendlerpladser udenfor byen, hvorfra der ofte skal køre bybusser ind til byen og dermed aflaste indfaldsvejene og forbedre klimaet i byen. Det hilser vi i Fællesrådet for Tilst, True og Skjoldhøj, der repræsenterer 21.000 Aarhus-borgere, velkommen, ligesom vi ser frem til de medfølgende støjnedsættelser, som det på sigt vil give os.
Hvad vi ikke forstår eller ser frem til, er, at kommunen har udset sig arealet mellem boligområdet Skjoldhøjparken med ca. 5000 beboere og landsbyen True med ca 300 beboere, der ligger ud til Anelystvej, til denne pendlerplads. Det giver ikke mening for os som naboer eller de pendlere, som skal ind til byen. Hvorfor, vil jeg gennemgå her:
I dag døjer beboere i Skjoldhøj og True rigtig meget med støj fra Anelystvej, hvor der må køres 80 km i timen, selvom det er inden for bygrænsen. Der kører rigtig mange store lastbiler på vejen, da vejen går op til bl.a. Bilka, Bauhaus, Power og hele Anelystparkens butiksområde. Denne støj gør vores grundejerne syge, forhindrer dem i at bruge deres haver og skaber faldende boligværdi i området, da støjen er tiltagene.
Desuden har vi en meget problematisk trafikafvikling i området, hvor der ofte sker uheld, når grundejerne skal køre ind og ud på Anelystvej fra Skjoldhøjvej, fordi der køres tæt og stærkt. Det kan sagtens tage 20 min. at komme ud på vejen, som det er i dag, og dette ville blot blive værre, hvis man lagde en pendlerplads her. Der sker desuden regelmæssigt ulykker netop her, når tålmodigheden slipper op. Trafikken kommer især fra Anelystparken og Tilst.
For pendlerne vil en pendlerparkeringsplads placeret ved Anelystvej være bøvlet at komme til fra E45. Er noget bøvlet som pendler, bruger du det ikke (jeg er selv pendler).
Kommer du sydfra ad E45 mellem kl. 7-9 og 15-17, skal du gennem både den store rundkørsel ved Logistikparken, to mindre rundkørsler, et lyskryds og til sidst dreje til venstre, hvilket er svært med den store mængde trafik på Anelystvej, for at parkere din bil og tage en bus videre. Der er desuden lang kø denne vej ind hver eneste morgen fra kl. 7 hele vejen fra den store rundkørsel.
Kommer du nord- eller vestfra i samme tidsrum, skal du gennem hele fem lyskryds, der ikke er synkroniseret, og en rundkørsel for til sidst at kunne svinge til højre ind på pendlerpladsen. Derfor ser jeg, som også dagligt pendler til en anden by, at det vil være for besværligt at komme til, og at den i tilstrækkelig grad ikke ville blive brugt.
Vi forstår planen og sympatiserer med klimaplanens mål, og derfor vil vi gerne pege på andre muligheder i vores del af byen, som vi naturligvis kender bedre end de fleste på rådhuset.
Det ville nemlig give rigtig god mening at placere pendlerpladsen så tæt på motorvejen som muligt, altså så tæt på frakørslen ved motorvejskryds Aarhus Vest eller Tilst-frakørslen. Det ville være meget oplagt at lave den ved Logistikparken ved motorvejskryds Aarhus Vest, så de mange pendlere, der hver dag holder i kø ind ad Edwin Rahrs vej fra netop rundkørslen ved Aarhus vest, kunne stille bilerne der og tage bussen videre ind. Det kunne være en ekstra linje 3A, som kørte hver 10. min. i sin egen vejbane op ad Anelystvej og drejede ind ad Skjoldhøjvej.
Man kunne også bruge Aarhus Station Vest, som ligger ved det første lyskryds fra Tilst-frakørslen. Her er der allerede etableret en kæmpe parkeringsplads til bybusser, og der er allerede et lyskryds ved Grydhøjparken/Viborgvej, som er vant til at håndtere tung trafik. Her ligger der nemlig mange logistikvirksomheder, der dagligt har tung trafik forbi og blot en privat nabo. Det vil sandsynligvis også være en mindre omkostning end at etablere en ny ud til Anelystvej, udvide Anelystvej med betydeligt længere svingbane og et drejespor for sig selv. Jeg har faktisk svært ved at se, hvordan det kan gøres uden at skulle etablere et lyskryds, hvilket i sig selv ifølge kommunen koster ca. 5,0 mio. kr.
Samtidig ville en placering ved bybussernes holdeplads kunne ses fra Viborgvej, så flere kunne få øjnene op for muligheden for at pendle i stedet for at gemme den væk mellem liberalt erhverv, True og os.
Her er der desuden kun logistikvirksomheder som naboer, der dermed ikke ville blive generet, og ikke knap 5.300 skatteydere, hvoraf de fleste er børnefamilier. De børnefamilier, som i høj grad flytter fra Aarhus. Ja, hvorfor mon de gør det? Støj og dårlig trafikafvikling er i hvert fald noget af det, der får vores medlemmers borgere af fællesrådet til at flytte til nabokommunerne.
Vh
Anne-Mette Gyldenløv Grosen
Bestyrelsesmedlem af Fællesrådet Tilst, True og Skjoldhøj
Download høringssvar som pdf