Forslag til Klimaplan 2025-2030
Høringssvar til Aarhus Kommunens Klimaplan 2025-2030
Høringssvar til Aarhus Kommunens Klimaplan 2025-2030
Jeg finder Klimaplanen visionsløs og forudsigelig, hvilket minder mest af alt om et bestilt CBS-arbejde fra Cowi, lignende det borgerne blev præsenteret for ved havneudvidelseshøringerne.
Det er foruroligende, at kommunen tilsyneladende ikke tager klimakrisen tilstrækkeligt alvorligt. Vi står overfor en af klodens største udfordringer: klimaforandringer forårsaget af menneskeskabte CO2-udledninger i atmosfæren. Grundlaget for rapporten er desværre baseret på "Vækst-mantraet" med fremskrivninger af forventet CO2-udslip ud fra "status quo", også kendt som "frozen-policy-fremskrivninger".
Hvis Aarhus Kommune virkelig ønsker at blive en foregangs-by for den grønne omstilling, bør kommunen stræbe efter at skabe en oase for både mennesker og dyr. Dette kan opnås ved at etablere grønne parker og plantning af træer overalt. Byens nuværende vejnet bør omdannes til gang- og cykelstier, og kun nødvendig og offentlig transport skal tillades, som det er sket i byer som Bruxelles i Belgien og Freiburg i Tyskland.
Desuden bør de gamle, smukke bygninger, der stadig findes, bevares i stedet for at tillade bygherrer at rive dem ned for at opføre høje, uattraktive cement konstruktioner, som f.eks højhuset ved vandtårnet og Aarhus Ø. Energistyrelsen har i en rapport fra 2023 konkluderet, at renovering af gamle huse kan reducere CO2-udledningen med op til 39% sammenlignet med nedrivning og nybyggeri.
Støt venligst ikke Aarhus Lufthavn med skatteydernes penge. I stedet bør kommunen stimulere kollektiv transport ved at gøre den billigere og mere vidtrækkende, således at oplandets borgere ikke tvinges til at bruge bil.
Samtidig bør kommunen beregne de potentielle CO2-besparelser ved at indføre byggestop. Dette kunne reducere tilflytningen, hvilket vil gøre Aarhus til en mere behagelig og bæredygtig by, selvom det kan have økonomiske konsekvenser. Desuden bør Marselis-tunnelen (som forventes at udlede mellem 92.000 og 165.000 tons CO2 alene i anlægsfasen) også fjernes fra planerne.
Download høringssvar som pdf