Gå til hovedindhold

Klimabelastende reklamer - nej tak!

Antal støtter: 151 af 1500

Navn

Oscar Sig Tranberg

Email

oscarsigtranberg@hotmail.com

Forslaget

Vi foreslår, at Aarhus Kommune indfører en klimaansvarlig reklamepolitik. Dette indbefatter, at kommunen forud for fremtidige udbud stiller krav til, at klimabelastende reklamer undgås.

Bemærkninger

I det aarhusianske bybillede står store, oplyste digitale reklamestandere og funkler døgnet rundt. Her reklameres hyppigt for stærkt klimabelastende produkter, såsom flyrejser og fossilbiler. Reklamestanderne er ejet af Aarhus Kommune, hvilket ofte fremgår på bagsiden eller umiddelbart ved siden af. Samtidig kører byens busser rundt og reklamerer flittigt for rejser fra Aarhus Airport. Der er desuden mange store flader rundt omkring i byen, særligt på stilladser, hvor klimabelastende indhold får fuld eksponering.

Reklamens effekt

Aarhus Kommune modarbejder sine egne grønne ambitioner ved at blåstemple reklamer, der indirekte fører til mere klimaskadeligt forbrug og fodrer os borgere med en idé om, at det gode liv indeholder fossilbiler og flyrejser. Klimakrisen kræver lige præcis det modsatte, når vi som forbrugere ikke har mulighed for eksempelvis at sige Nej tak til reklamer i det bybillede, som er en uundgåelig del af vores hverdagsliv.

Kommunens største samarbejdspartner i reklamebranchen, AFA JCDecaux, skriver følgende om effekten af deres reklamestandere: “Kombinationen af visuel kraft og eksponeringsstyrke giver forbrugerne øget købelyst og høj købsintention, især blandt unge forbrugere. (...). F.eks. har 40% foretaget en aktiv handling efter at have set en outdooreklame” (AFA JCDecaux). Denne kendsgerning understreger, at reklamer har en dokumenteret stor indflydelse på vores adfærd.

En uomgængelig del af klimastrategien

En central del af Aarhus Kommunes klimastrategi udtrykker en ambition om at “gå foran og vise vejen ved at omstille egen drift, men også ved at skabe de nødvendige rammer i samfundet”(Klimastrategi 2020-2030). I denne konkrete situation har kommunen - hvis de vil leve op til målet - i stedet et ansvar for at facilitere flere bæredygtige reklamer for klima- og miljøvenlige initiativer og produkter.

Og bolden har flere andre kommuner i Europa faktisk allerede grebet. Således har byrådene i Haarlem og Amsterdam i Holland, samt Stockholm i Sverige, allerede indført et forbud mod fossile reklamer. Derudover kunne det svenske trafikselskab, Västtrafik, i starten af året meddele, at det var slut med “fossil reklam i kollektivtrafiken” (Västtrafik.se), og vi opfordrer således også Byrådet til at drøfte mulighederne for at stille krav til Midttrafiks busser og busstoppesteder.

 

Medstillere af forslaget:

  • Johanne Molsgaard Justesen
  • Sophie Rask Pedersen
  • Lynge Randen Børding

Afstemning start

Afstemning afslutningsdato