Forslag til Lokalplan nr. 1238 - Atletikstadion og Sportens Hus
Høringssvar til Aarhus Kommune vedrørende lokalplan 1238
Jeg bor som nabo til lokalplanområdet og ønsker hermed at indsende følgende bemærkninger med fokus på trafikforhold, midlertidige gener under anlægsarbejde samt hensyn til naboer i den fremtidige brug af området.
1. Trafik og adgangsforhold – bekymring om øget belastning og trafiksikkerhed på Jyllands Allé
Lokalplanen angiver, at området blandt andet skal vejbetjenes fra Jyllands Allé. Jyllands Allé er i dag en gennemgående vej med en skiltet hastighedsgrænse på 60 km/t.
Der opstår allerede i dag jævnligt farlige situationer i krydset mellem Jyllands Allé og Havreballe Skovvej, hvor mange bløde trafikanter krydser vejen. Når bilister kommer med høj fart ned ad Jyllands Allé, er risikoen for farlige krydsningssituationer betydelig. Mange besøgende til stadion- og idrætsområdet parkerer i Kongsvang-kvarteret på den anden side af Jyllands Allé og skal derfor krydse vejen til fods. I dag findes der ikke et fodgængerfelt på Jyllands Allé ud for Havreballe Skovvej – det bør overvejes som en del af de samlede trafiksikkerhedstiltag.
Derudover opstår der farlige situationer i krydset ved Jyllands Allé og Vilhelm Becks Vej. Her giver lyskrydset ikke fodgængere og cyklister tilstrækkelig tid til at komme sikkert over vejen, især når der er mange mennesker omkring events i området. Dette bør vurderes og om nødvendigt forbedres som led i planens trafikbearbejdning. (Og måske bare vurderes generelt)
Konkret forslag:
Jeg foreslår, at Aarhus Kommune nedsætter hastighedsgrænsen på Jyllands Allé til maksimalt 50 km/t - gerne lavere - på den strækning, der grænser op til lokalplanområdet og Havreballe Skovvej. Det vil:
• øge sikkerheden for bløde trafikanter i og omkring idrætsområdet,
• forbedre trygheden for naboer og besøgende,
• sikre sammenhæng med øvrige dele af byen, hvor lavere hastighedsgrænser allerede gælder i tæt trafikmiljø.
Jeg opfordrer desuden til, at forholdene i krydsene ved både Havreballe Skovvej og Vilhelm Becks Vej analyseres og eventuelt forbedres med henblik på fodgængernes og cyklisternes tryghed og sikkerhed.
Endelig håber jeg, at den forventelige omdirigering af trafik under Marselis-tunnelprojektet er tænkt ind i planlægningen, da dette projekt potentielt vil øge belastningen på Jyllands Allé yderligere i perioder.
2. Midlertidige gener under bygge- og anlægsarbejder
Lokalplanen angiver ikke, hvordan anlægsarbejdet skal afvikles, og hvilke adgangsveje der planlægges benyttet af entreprenører og tung trafik. Det giver anledning til bekymring, da anlægsarbejde af denne skala ofte medfører omfattende gener i form af støj, støv og øget trafik.
Som tidligere beboer på Aarhus Ø har jeg erfaring med at bo tæt på større byggeprojekter og ved, hvor store gener det kan medføre i dagligdagen.
Lokalplanen indeholder ikke krav om afgrænsning af arbejdstider, begrænsning af støjgener eller specifik adgang for anlægstrafik.
Konkret forslag:
Jeg opfordrer til, at der i lokalplanen eller tilknyttede bestemmelser præciseres:
• at adgangsvej for byggeplads og anlægstrafik ikke må gå via mindre boligveje eller uformelle stier (herunder grusstien, der i dag anvendes som fodgængerforbindelse fra/ved Carinavej),
• at arbejdstiden for støjende eller tungt anlægsarbejde begrænses til hverdage i dagtimerne.
3. Lysgener – behov for balance mellem funktion og hensyn
Det bør desuden indgå i planlægningen, hvordan belysning fra stadionanlæg og nye faciliteter påvirker de omkringliggende boligområder. I dag oplever vi især i vinterhalvåret perioder, hvor meget kraftige projektører er tændt i mange timer – nogle gange hele natten – hvilket er til gene for naboer. Selvfølgelig skal idrætsudøvere have gode lysforhold, men der bør i planlægningen tages konkrete hensyn, så generne for naboerne reduceres mest muligt.
Konkret forslag:
• Der bør stilles krav til belysningsretning, afskærmning og driftstider, så gener i nærområdet minimeres – særligt i aften- og nattetimerne.
Som nabo til planområdet støtter jeg målsætningen om at samle og modernisere idrætsfaciliteterne i området. Det er dog afgørende, at både den permanente infrastruktur og de midlertidige forhold under anlægsperioden planlægges med hensyn til nærområdets karakter og beboere. Jeg håber, at ovenstående bemærkninger og forslag vil indgå i den videre behandling af lokalplanen.
Med venlig hilsen
Pernille Lauritzen
Download høringssvar som pdf